خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر خارجه ونزوئلا در نشست خبری بیان کرد؛

ایران دوست راهبردی دولت و ملت ونزوئلاست

وزیر خارجه ونزوئلا در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان روابط ایران و کشورش را راهبردی خواند و گفت: ایران دوست راهبردی برای دولت، مردم و رئیس جمهور ونزوئلا است.
امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با همتای ونزوئلایی اش عنوان کرد؛

ترسیم نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله تهران و کاراکاس

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره رایزنی‌اش با همتای ونزوئلایی خود، گفت: گفتگوهای مهمی با یکدیگر داشتیم و توافق کردیم نقشه راه همکاری‌های ۲۰ ساله تهران و کاراکاس را ترسیم کنیم.
کارشناس مسائل فلسطین در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

پیامدهای ائتلاف کشورهای منطقه با اسرائیل

پیشنهاد مراکز مطالعاتی آمریکا این بوده که با خروج آمریکا از منطقه باید ائتلاف‌های جدیدی شکل گیرد تا توازن قوا در منطقه چندان تغییر نکند و به نوعی منافع غرب و آمریکا در سطح منطقه همچنان تأمین شود. شاید آمریکا در منطقه حضور ندارد اما می‌خواهد از این طریق نفوذ خود را در منطقه حفظ کند.
طالبان با ادعای تحقق امنیت در افغانستان، قدرت را در این کشور به دست گرفته ولی در 47 روز گذشته، یعنی از 30 اوت (8 شهریور) که نیروهای آمریکایی کاملا از افغانستان خارج شدند، تا به حال دو بار مراسم نماز جمعۀ شیعیان به خاک و خون کشیده شده. و این کار به دست نیروهایی انجام شده که حامی طالبان در مبارزه علیه دولت قبلی افغانستان بودند.
احیای برجام موتور محرکه احیای روابط ایران و عربستان است، اگر در ادامه تهران و دولت رئیسی آغاز مذاکرات با اعضای 1+4 و آمریکا را برای احیای برجام در دستور کار قرار دهد، بی‌شک عربستان با دور تندتری به سمت احیای مناسبات با ایران پیش خواهد رفت، چون هم باعث کاهش هزینه‌های اقتصادی و امنیتی برای ریاض در جنگ یمن خواهد شد و هم این تنش‌زدایی می‌تواند امتیازات دیگری برای سعودی‌ها درخصوص دیگر پرونده‌ها را به دنبال داشته باشد.
آصفری با اشاره به دومین حمله تروریستی به مساجد افغانستان بیان کرد؛

سازمان ملل سکوت خود را بشکند تحلیل کارساز نیست!

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تحلیل و مصاحبه در خصوص حمله های تروریستی به مساجد افغانستان کارساز نبوده و شورای امنیت باید سکوت خود را بشکند.
باز هم جنایتی دیگر در افغانستان؛

تشکیل بسیج مردمی، راهکار حفظ امنیت در افغانستان

آنچه در وضعیت فعلی به شیعیان مظلوم افغانستان و دیگر اقوام این کشور اعم از ازبک ها، تاجیک ها و پشتون ها توصیه می شود این است که منتظر ننشینند تا امنیت را از بیرون برای آنها بیاورند، بلکه خودشان دست بکار شوند و با ایجاد بسیج مردمی به حفاظت از مردم، مساجد و محلات خود بپا خیزند.
پیگیری برنامه جامع ایران و چین در حوزه تجاری و سرمایه گذاری؛

واردات چند ده میلیون دز واکسن ثمره سند ۲۵ ساله ایران و چین

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیگیری برنامه جامع ایران و چین در حوزه تجاری و سرمایه گذاری گفت: یکی از ثمرات توافق ۲۵ ساله واردات چند ده میلیون دُز واکسن از چین است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی عنوان کرد؛

وجود درک واقع‌بینانه‌ ایران نسبت به تحولات قفقاز

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: درک بسیار واقع‌بینانه‌ای از موضوع قفقاز و جمهوری آذربایجان بین نهادهای مربوطه در نهادهای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
عابدی در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد/ بخش دوم

نقطه ضعف اساسی طالبان چیست؟

یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: بزرگترین مسئله طالبان در افغانستان که سبب ایجاد مشکلات اقتصادی، معیشتی و امنیتی در این کشور شده است، عدم آشنایی این جنگجویان با حکمرانی است.
مقاله مایکل هرشت خبرنگار جنجالی فارین پالیسی تحت عنوان «ایران درصدد پر کردن خلأ قدرت در خاورمیانه» بیش از آنکه یک تحلیل و نظر واقعی باشد می‌تواند تنش‌آفرین باشد ضمن اینکه با واقعیات فعلی منطقه فاصله دارد.
یک کارشناس مسائل افغانستان بیان کرد: اگر وضعیت افغانستان به همین شکل تداوم یابد و طالبان نتواند امنیت را برقرار کند؛ قطعا گروه‌های رقیب طالبان رشد کرده و در افغانستان گسترش می‌یابند؛ متأسفانه بیشترین ضربه نیز متوجه اقلیت‌هایی مانند شیعیان هزاره خواهد بود.
کارشناس مسائل لبنان در گفت‌وگو با پرسون:

شکست تحریم‌های آمریکا توسط ایران و حزب‌الله

آمریکا دیگر نمی‌تواند ادعای ابرقدرتی داشته باشد چرا که ابرقدرت به این معنا است که می‌تواند در جای جای کره زمین منافع خود را دنبال کرده و به دخالت بپردازد. ایالت متحده آمریکا علنا شکستن تحریم‌های خود توسط ایران و حزب الله را دید.
هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد:

رئیس‌جمهور آذربایجان چه هدفی را در منطقه دنبال می‌کند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان به کمک رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا ناامنی‌ها را به ایران منتقل کند. این دو کشور به اضافه ترکیه سعی در تصرف منطقه نخجوان و همچنین منطقه قره‌باغ و قطع ارتباط زمینی ایران با ارمنستان دارند که یک حرکت خطرناک است.