خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

باقری در توئیتر تاکید کرد؛

امکان پیشرفت وجود دارد

رییس هیات مذاکره کننده ایران در وین در توییتی نوشت: گفتگوهای فشرده، هم در سطح کارشناسی و هم مذاکره‌کنندگان ارشد ادامه دارد، چنانچه همه طرف ها جدیت داشته باشند امکان پیشرفت وجود خواهد داشت.
بیانیه سفارت روسیه در ایران در مورد تحریف سخنان اولیانوف؛

مترجمان رادیو فردا زبان روسی را بهتر بیاموزند!

سفارت روسیه در ایران با اشاره به تحریف سخنان میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین از سوی برخی از رسانه های فارسی زبان بیانیه‌ای منتشر کرد.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه ایران بسیار بیشتر از سهم خود برای حفظ برجام تلاش کرده است،گفت: کسانی که ناقض برجام بودند باید مسئولیت بیشتری برای احیای آن برعهده بگیرند آن‌ها نمی‌توانند نقش قربانی را بازی و ایران را سرزنش کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی در پیام‌هایی جداگانه به روسای مجالس کشورهای قطر، ژاپن، رومانی، فنلاند، قزاقستان، تایلند، نیجر، امارت متحده عربی، بورکینافاسو، کنیا و جمهوری آفریقای مرکزی فرارسیدن روز ملی این کشورها را تبریک گفت.
امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با همتای عمانی اش؛

ایران آماده نیل به یک توافق خوب جهت بهره‌مندی از مزایای اقتصادی است

وزیر خارجه کشورمان گفت: برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو تحریم‌ها، متناسب با برجام و در جهت بهره‌مندی کامل از مزایای اقتصادی توافق سال 2015 پیگیری خواهد شد .
روئسای جمهور ایران و ترکمنستان ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌های مرزی و تسهیل در مبادلات کالا بر ارتقاء همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای افزایش سطح روابط بین دو کشور تاکید کردند.
نماینده ویژه روسیه در سازمان ملل اعلام کرد نشست بررسی وضعیت برجام با حضور آمریکا و بدون حضور ایران در این نشست برگزار شد.
مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین ضمن اشاره به وجود برخی از هویت های نامشروع که همه تلاششان برهم زدن مسیر توافق و مذاکرات است، گفت:اختلاف دیدگاه بین دو طرف وجود دارد، ولی روند کار رو به جلوست.
از سرگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها در هتل کوبورگ وین و تلاش طرف‌های توافق برای بازیابی برنامه جامع اقدام مشترک، نقش‌یابی بازیگران منطقه‌ای تاثیرگذار و تاثیرپذیر در روند این توافق را مجددا به فضای رسانه‌ای آورده است. عربستان سعودی از جمله مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای است که سابقه کارشکنی در روند مذاکرات و همراهی در تحریم‌ها و کمپین فشار حداکثری آمریکای ترامپ علیه ایران را در کارنامه خود دارد.
ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی مجالس کشورهای مختلف در مسیر توسعه پایدار، هم‌گرایی سیاسی، اشتراک‌گذاری تجارب موفق و گسترش منافع مشترک طرفین این روزها در حال تقویت بوده و به عنوان ابزار مؤثر برای تأمین منافع ملی کشورهاست، از این رو مجلس شورای اسلامی نیز گام‌های بلندی در راستای احیا و تقویت دیپلماسی پارلمانی برداشته و در این مسیر رو به‌ جلو است.
نماینده ایران در سازمان ملل گفت: برای جلوگیری از رنج بیشتر مردم سوریه و آثار منفی درگیری این کشور بر صلح و امنیت منطقه ای، باید تلاش ها برای پایان دادن به آن مضاعف گردد.
مجموعه‌ای از آیند و روندها و تحولات منطقه‌ای، این احساس را ایجاد می‌کند که بخشی از برنامه‌ی خروج آمریکا از خاورمیانه به این مسئله‌ی منوط شده تا تنش بینِ کشورهای تاثیرگذار و تاثیرپذیر کاهش پیدا کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران و ترکیه دارای روابط دو جانبه بسیار خوب و قابل توسعه‌ای هستند، گفت: سند همکاری جامع ایران و ترکیه در حال نهایی شدن است.