خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان با تاکید بر اینکه هدف اجلاس سازمان همکاری اسلامی کمک به مردم افغانستان است،گفت: این اجلاس می‌تواند گروه‌های داخلی افغانستان را تشویق کند، که راه برون رفت از این مشکلات تشکیل یک حکومت فراگیر است.
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، تاکید کرد: امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.
سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص تبادل زندانیان در سوریه گفت: ایران به عنوان یکی از کشورهای سه‌گانه ضامن در روند آستانه ضمن ابراز خرسندی از عملیات موفقیت‌آمیز اخیر تبادل ربوده‌شدگان و بازداشت‌شدگان بر لزوم ادامه این اقدام انسانی تاکید دارد.
هیئت اعزامی صلیب سرخ جهانی در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد در دیدار با امیرعبدالهیان وزیر امورخارجه کشورمان از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت و کمک به مردم افغانستان قدردانی کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی بر نقش OIC و دبیر کل این سازمان در کمک به حل مشکلات و بحران‌های موجود در جهان اسلام از جمله افغانستان و فلسطین تاکید کرد.
وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه نشست وزاری امورخارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد با جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کردو درباره آخرین تحولات مربوط به همکاری‌های دو کشور تبادل نظرکردند.
در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی صورت گرفت؛

دیدار و گفتگوی وزیر امور خارجه با عمران‌خان

وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان دیدار و گفتگو کرد.
وزیر خارجه پاکستان با اشاره به برگزاری نشست سازمان همکاری‌ اسلامی؛

هدف از برگزاری این اجلاس کمک به مردم افغانستان است

وزیر امور خارجه پاکستان گفت: هدف از نشست امروز وزرای خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی جلب توجه به وضعیت اقتصادی افغانستان و بحران انسانی است که این کشور را تهدید می‌کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه کشور‌های غربی به جای اصرار بر بازی نخ‌نما شده و مقصرنمایی، برای پیشرفت گفتگو‌ها جدیت و اراده به خرج دهند،گفت: این اولین بار نیست که طرف‌های غربی به تحریف واقعیت و درز اطلاعات نادرست متوسل می‌شوند
رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حاکمان برخی از کشورهای منطقه که به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل هستند بدانند؛ این رژیم شمشیر مرگ بار آمریکا در منطقه است.
جهت شرکت در اجلاس پاکستان صورت گرفت؛

امیرعبداللهیان وارد اسلام‌آباد شد

وزیر امور خارجه کشورمان دقایقی پیش به منظور شرکت در هفدهمین نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی وارد اسلام آباد پایتخت کشور پاکستان شد.
امیرعبداللهیان در بدو ورود به پاکستان خبر داد؛

موضوع افغانستان و فلسطین محوریت اجلاس اسلام آباد

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه تشکیل دولت فراگیر در افغانستان به برقراری ثبات سیاسی و امنیتی در این کشور کمک می‌کنن،گفت: مردم افغانستان در شرایط سختی به سر می‌برند .
این اولین‌بار نیست که شاهد پیشنهاد مذاکرات و توسعه روابط ایران و عربستان هستیم؛ مذاکراتی که چندین دوره در بغداد ادامه یافته اما اراده جدی ازسوی ریاض برای پیشرفت این مذاکرات دیده نشده است؛ کمااینکه پایان جنگ یمن یکی از پیش‌شرط‌های ایران برای گفت‌وگو با عربستان است؛ موضوعی که با ارسال سیگنال‌های متناقض هیات حاکمه آل‌سعود نوعی سردرگمی و اختلاف در میان هیات حاکمه سعودی برای عبور از مشکلات و بحران‌های موجود این کشور در عرصه سیاست خارجی به وجود آورده است.
ارشادی در واکنش به قطعنامه ضدایرانی در سازمان ملل؛

حامیان این قطعنامه، درپی کسب امتیاز و استفاده ابزاری از حقوق بشراند!

سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد گفت: بررسی فهرست حامیان قطعنامه بیانگر آن است که حامیان اصلی نژادپرستی، اشغالگری گردهم آمده اند تا دیگران را به رعایت حقوق بشر موعظه کنند.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طرف‌های مقابل با حُسن‌نیت و با نگاه به حل مسئله به تلاش‌های خود ادامه دهند و تأکید کرد: ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع‌بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.