خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد که چیزی به اسم «ناتوی عربی» وجود ندارد و ریاض در پی ایجاد هیچ ائتلافی با رژیم صهیونیستی در منطقه نیست.
جنگ میان روسیه و اوکراین، تامین‌کننده بیش از ۲۸درصد غلات جهان، وضعیتی بحرانی خلق کرده است؛ بحرانی که با گذشت هر یک‌روز از جنگ، عمیق‌تر می‌شود.
طی هفته‌های اخیر با وقوع طوفان‌های گرد و غبار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی عراق افزایش موارد پذیرش بیماران را گزارش کرده‌ و هزاران بیمار با علائم شدید تنفسی به این مراکز مراجعه می کنند. همچنین فعالیت مدارس و ادارات تعطیل شده و پروازها متوقف می‌شوند.
بایدن قرار است ماه میلادی جاری به ریاض سفر کند و احتمالا همین پیام ناگوار را خواهد شنید که روی عربستان سعودی برای کمک به جبران افت عرضه روسیه حساب نکنید.
پس از سفر هفته گذشته مصطفی الکاظمی به تهران و نیز گمانه‌زنی‌هایی که اعلام می کند وی نتایج سفرش به ایران را به اطلاع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی رسانده است، روز گذشته وبسایت الفرات نیوز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرد که اعلام ازسرگیری روابط بین عربستان و ایران احتمالا در بغداد و با حضور مقامات دو کشور و در حضور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق انجام شود.
خبرگزاری رسمی امارات امروز یکشنبه اعلام کرد: محمد بن زائد آل نهیان رئیس امارات متحده عربی با ارسال پیامی به سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حادثه زلزله در هرمزگان که ۵ کشته و ۸۴ زخمی بر جاگذاشت را تسلیت گفت.
مواضع ارتش سوریه در شمال حلب امروز (شنبه)، هدف حمله توپخانه‌ای و راکتی ارتش ترکیه قرار گرفت.
شبکه الجزیره قطر، شب گذشته با انتشار یک مستند از فعالیت موساد در ترکیه، جزئیات جدیدی از فعالیت ماموران سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی علیه رهبران مقاومت فلسطین در ترکیه فاش کرد.