خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

یک مقام محلی لبنان در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های این کشور می‌گوید که ضارب «سلمان رشدی» اصالتی لبنانی دارد.
پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره دولت طالبان پذیرفت که حق‌آبه هیرمند را پرداخت کند، حق‌آبه‌ای که 16 ماه پیش و زمان افتتاح سد کمال خان، به‌نوعی توسط دولت‌های افغانستان مصادره شده بود.
بر اساس اعلام وزارت انرژی و آب دولت موقت طالبان، وزیر نیرو در سفر خود به کابل بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرد.
وزیر امور خارجه پیگیری روشن شدن ابعاد مختلف فاجعه مزارشریف با مسؤولان هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان را مسؤولیت وزارت امور خارجه اعلام کرد و گفت: در مذاکرات این موضوع همواره در دستورکار بوده است.
یک مسئول آژانس یهود گفت که این آژانس فعالیت های خود را در روسیه متوقف می کند و به صورت اینترنتی و تلفنی به فعالیت های خود ادامه می دهد.
بنابر گفته یعقوب رضازاده، یک عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، باتوجه به اینکه رفع اختلافات داخلی به نفع مردم عراق است، ایران برای حل این اختلافات آماده است.
افراد مسلح ناشناس سعید علاءالدین، مسئول امنیتی جنبش فتح را در اردوگاه آوارگان فلسطینی عین الحلوه در جنوب لبنان ترور کردند.
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری کشورمان روز یکشنبه در دیدار با جمعی از خانواده‌های شهدا با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین‫(ع) و محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم غزه، خاطرنشان کرد: این بیداری مردم و جوانان در منطقه به برکت خون شهدا است. صهیونیست‌ها مردم بی‌دفاع غزه و اعضای جهاد اسلامی را ترور می‌کنند و جهاد اسلامی نیز پاسخ آن‌ها را می‌دهد.
نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل متحد مدعی شد که «عملکردهای ایران، خطر اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را تشدید می‌کند».
سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان شب گذشته در بخشی از اظهارات خود تاکید کرد که درصورت موافقت دولت لبنان سوخت ایران به بنادر لبنان خواهد رسید.

در این دیدار امیرعبداللهیان ضمن خیر مقدم به او و اظهار خرسندی از اینکه مشارالیه به عنوان نوه نلسون ماندلا به تهران سفر کرده، از تلاش‌ها و مساعی وی در راستای تقویت همکاری بین دو کشور و حمایت‌های بی‌دریغ از مردم مظلوم فلسطین تقدیر و تشکر کرد.
جو بایدن در یک کنفرانس خبری حاضر شد و رسما اعلام کرد که نیروی هوایی ارتش امریکا توانسته است جانشین "اسامه بن لادن" را به قتل برساند.