خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت تحصیلات طالبان گفت: امتحان کنکور که همه ساله در ماه شهریور در افغانستان برگزار می‌شد به تاخیر افتاده است.
دولت عراق اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور، ۱۴ عضو گروه داعش از جمله شماری از رهبران این گروه تروریستی را دستگیر کرده‌اند.
یکی از دانشگاهیان برجسته ترکیه گفته است که کشورش احتمالا دچار یک فروپاشی سریع اقتصادی خواهد شد، همان‌طور که در سریلانکا اتفاق افتاد.
پاکستان با یک بحران اقتصادی بی‌سابقه مواجه است و دولت اعلام کرده که ذخایر ارزی پاکستان در خارج از این کشور در حال حاضر حدود ۸.۵ میلیارد دلار است که نهایتا تا یک ماه و نیم کفاف واردات پاکستان را می‌دهد.
یک رسانه آمریکایی فاش کرد که پس از حاکمیت طالبان بسیاری از نوجوانانی قربانی گرسنگی، ازدواج زیر سن، قاچاق اعضای بدن و بلای طبیعی به کام فرماندهان استفاده جوی طالبان فرو رفته اند که مورد بهره کشی جنسی قرار می‌گیرند.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا و توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان با نمایندگانی از طالبان افغانستان درباره مشکلات اقتصادی که این کشور جنگ زده با آنها روبروست، گفت‌وگو می‌کنند.
بنا به گفته فواد حسین، اکنون ولیعهد سعودی از عراق خواست تا دیداری بین وزیر امور خارجه عربستان با همتای ایرانی‌اش برگزار کند
وزیر خارجه روسیه گفت: در موضوع اوکراین نگرانی های به جایی درباره امنیت ملی خود داشتیم که نادیده گرفته شد.
عراق در اعتراض به تداوم تجاوزهای آنکارا علیه حاکمیت این کشور، شرکت در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را که قرار است ماه‌ آینده در ترکیه برگزار شود، تحریم کرد.
در پی حمله عصر چهارشنبه به منطقه‌ای توریستی در استان دهوک عراق، جمعی از معترضان خشمگین عراقی مقابل سفارت ترکیه در این کشور تجمع کردند، همچنین نخست وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) را در این کشور عزای عمومی اعلام کرد.
محمد مخبر در دیدار فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در این سال ها احترام به تمامیت ارضی سوریه بوده و همواره بر این باوریم که مبارزه با تروریسم نباید خدشه ای به تمامیت ارضی سوریه وارد کند.
روسیه با کنترل بازار انرژی خاورمیانه و نفوذ در کشور های این منطقه و چین با همکاری های چند جانبه اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... با کشور های خاورمیانه، به دنبال آن هستند تا در این گذار احتمالی چهره سیاسی منطقه خاورمیانه، بیشترین سهم را از آن خود کنند. در این بین، ایران نقشی حیاتی برای آن ها دارد که باید بیشترین بهره را در جهت منافع کشور، از شرایط پیش آمده برد.