ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ایران آن زمان که غرب به این نتیجه برسد که شرایط داخلی آنگونه که آنها خواستند تغییر پیدا نکرد؛ تمایل خود را به احیای برجام نشان خواهد داد. چرا که ایران همواره با دستی قدرتمند و از جایگاهی رفیع پای میز مذاکره می‌نشیند.
روسیه پس از ‌ایالات متحده، دومین صادرکننده اصلی تسلیحات در جهان است. ‌این کشور 18 درصد از کل حجم واردات تسلیحات توسط کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا را به خود اختصاص داده و در سال‌های اخیر، به منظور بازگرداندن نفوذ خود در منطقه، فروش تسلیحات به کشورهای حوزه خلیج فارس را گسترش داده است.
نایب رئیس مجلس عمان گفت: مجلس شورای اسلامی دارای آرمان های بلندی برای تحقق صلح و امنیت جهانی است و شاهد تلاش های نمایندگان آن برای تحقق این موضوع بودیم.
ایران برای جلوگیری از گسترش کمونیسم و نفوذ شوروی اقد‌ام به اعزام نیروهای ارتش برای حمایت از سلطان قابوس کرد‌ که نتیجه آن موفقیت‌آمیز بود‌ و روابط خوب تهران و عمان نیز ریشه د‌ر این حمایت ایران از سلطان قابوس د‌ارد‌. این اقد‌ام موجب شد‌ نگاه جمال عبد‌الناصر د‌ر مورد‌ ایران د‌چار خد‌شه شود‌ و با صد‌ور بیانیه‌ای اعلام کرد‌ که د‌ر کلیه مکاتبات د‌اخلی و خارجی توسط کشورهای عربی باید‌ از واژه جعلی خلیج ع رب ی استفاد‌ه شود‌.
نخست‌وزیر سابق قطر در توئیتی نوشت: «غرب به رهبری ایالات متحده امریکا تاکنون نتوانسته به توافق دست یابد و بتواند توافق هسته‌ای با ایران را احیا کند. گر این کشورها نتوانند با ایران به توافق هسته‌ای جدید دست یابند.
آمریکا، اروپا، رژیم صهیونیستی و عوامل منطقه‌ای آنان با تمام قوا پای کار آمدند تا «شورش حداکثری» در ایران راه بیفتد و از طریق آن نظام را وادار به تسلیم نمایند.
نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا به مجمع ملی ونزوئلا پیشنهاد داد که محوری سیاسی با حضور روسیه و چین در آمریکای لاتین تشکیل شود.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با تکرار برخی ادعاهای تکذیب‌شده، گفت که ایران در حال بررسی فروش موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.
وزیر امور خارجه با بیان اینکه ما هیات حاکمه فعلی در افغانستان را به رسمیت نشناخته ایم گفت: راه حل افغانستان، تشکیل دولت فراگیر در این کشور با حضور و مشارکت همه اقوام این کشور است.