ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد عصر چهارشنبه به وقت محلی، اخبار منتشر شده درباره دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد آمریکا را نادرست دانست و اعلام کرد: سفیر ایران در سازمان ملل با چهره‌ها و شخصیت های سیاسی و دانشگاهی مختلفی دیدار دارد اما مذاکره ای با مقامات آمریکایی نداشته است.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس ادعای یک نشریه دست‌راستی این کشور مبنی بر بازنگری موضع لندن در حمایت از برجام را رد کرد و گفت که موضع دولت انگلیس در قبال توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها تغییری نکرده و دست‌یابی به توافق نهایی همچنان امکان پذیر است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که به اعتقاد وی درباره موضوع توافق هسته‌ای با ایران، مجاری ارتباطی همچنان باید حفظ شود.

وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری مشترک با جیمز کلورلی، همتای بریتانیایی خود در واشنگتن گفت: ما از اعدام علیرضا اکبری و اقدامات خشونت بار علیه تظاهرکنندگان به دست حکومت ایران ناراضی و خشمگین هستیم.
وزیران خارجه انگلیس و آمریکا در یک نشست خبری مشترک ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کردند.
روزنامه رأی الیوم با انتشار یادداشتی نوشت درست است واشنگتن و تل‌آویو می‌توانند برای جنگ علیه ایران برنامه‌ریزی کنند؛ اما چنین جنگی در صورت آغاز تنها با شکست طرف متجاوز متوقف خواهد شد و پاسخ ایران و متحدانش دردناک خواهد بود.
دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم اعطای «جایزه جهانی شهید سردار قاسم سلیمانی برای ادبیات مقاومت» سخنرانی کرد.
وزیر خارجه عربستان مطرح کرد؛

تلاش ریاض برای ارتباط با تهران

بنابر اعلام وزیر خارجه عربستان سعودی، ریاض در تلاش برای برقراری ارتباط با تهران است.
دستیار رئیس جمهور فدارسیون روسیه صبح امروز با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و پیرامون همکاری‌های اقتصادی دو و چندجانبه با او گفتگو کرد.
قهرمان پور در پاسخ به اینکه بسیاری معتقدند این توافق دیگر قابل اجرا شدن و بازگرداندن نیست و باید متنی جدید نوشت؟ تاکید کرد: وقتی می‌گویم برجام از جایی که متوقف شده نمی‌تواند احیا شود، به این معناست که احیای برجام ۲۰۱۵ هم در حال حاضر کار دشوار و سختی است.
مقامات وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمریکا در سفر به اوکراین، با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، درباره روابط تهران-مسکو ابراز نگرانی کردند.

روند بررسی تروریستی نامیدن سپاه «به‌عنوان قدرتمندترین شاخه نظامی ایران»، توسط وزارت کشور انگلیس آغاز شده اما هنوز «هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است زیرا در داخل دولت بحث هایی در مورد نحوه اجرای این اقدام وجود دارد.»

اصولا سیاست خارجی عربستان از سوی آمریکا پایه‌گذاری می شودعربستان تلاش دارد به نوعی خود را از زیر نفوذ آمریکا رهایی دهد از این منظر باید با ایران رابطه بر قرار کند تا به آمریکایی‌‌ها به اثبات برساند که دیگر آن گونه که باید و شاید در زیر چتر آمریکایی‌ها‌نیست.