موسیقی و تجسمی

برای باخبر شدن از آخرین اخبار موسیقی و هنرهای تجسمی ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

معاون امور هنری در اسفند ماه سال ۹۹ و اوایل اردیبهشت‌ امسال در دو نامه، از ستاد ملی مبارزه با کرونا درخواست کرد که موسیقی را جزو مشاغل گروه دو قرار دهند تا بدین صورت شاید امکان فعالیت دوباره هنرمندان فراهم شود؛ نامه ای که تا امروز بی پاسخ مانده یا حداقل جواب آن رسانه ای نشده است. با این همه فروش بلیت برای برگزاری کنسرت های این روزها در کیش، از رویه ای متفاوت در این منطقه حکایت دارد که با احتساب کنسرت‌هایی که در سال ۹۹ نیز در دو نوبت برگزار شد، لازم است این پرسش را مطرح کرد که آیا کیش منطقه آزاد کنسرت هم هست؟!
سه خواننده مطرح موسیقی پاپ در حالی طی روزهای آینده تازه‌ترین کنسرتشان را در کیش برگزار می‌کنند، که همچنان از پاسخ ستاد کرونا به نامه معاون هنری وزیر ارشاد درباره برگزاری کنسرت‌ها خبری نیست.
نصب بنرهای شهری و جاده ای حکایت از این دارد که شهرام ناظری روز هفتم خردادماه راس ساعت ۲۱ کنسرت آنلاین برگزار می‌کند. این درحالی است که شهرام ناظری در خارج از ایران به سر می‌برد.

عزیز ویسی؛ خواننده و هنرمند محبوب کُرد گفت: دست و بالِ موزیسین‌ها بسته است و دل خوشی ندارند. نسل مجتبی میرزاده و حسن زیرک و مظهر خالقی کجا و موسیقی عجیب و غریب این روزها کجا؟ البته ما آهنگساز و خواننده خوب هم داریم اما ‌‌آن‌قدر دچار مشکل معیشتی و محدودیت هستند که دلشان به کار نمی‌رود.
هرچند فرم‌های جدید همایون، به‌ویژه در آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» و «آرایش غلیظ»، با آهنگ‌سازی تهمورس و سهراب پورناظری، با استقبال عمومی مردم مواجه شد اما نمی‌تواند جماعتی را که دل در گرو آواز اصیل ایرانی دارند و از ظرفیت حنجره و توانمندی او آگاهند، راضی کند.
بهروز وجدانی درباره حضور افراد ثابت در سمت‌های مختلف حوزه موسیقی اظهار می‌کند: باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کرد که چرا بستری را فراهم نمی‌کند که افراد جوان‌تر هم در کنار افراد صاحب تجربه حضور داشته باشند تا تصمیماتی که گرفته می‌شود به روز بوده و در نهایت پیشرفتی در حوزه موسیقی حاصل شود.
آلبوم «کیومرس نامه» به آهنگسازی مسیح تحویلداری، روایت میرجلال‌الدین کزازی و خوانندگی حسین علیشاپور در پاسداشت فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی به‌زودی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سابق موسسه هنرمندان پیشکسوت روایت می‌کند، زمانی که زنده‌ یاد شجریان در بستر بیماری بود، زنده‌ یاد شهیدی که از وضعیت سلامتی دوست دیرینه‌اش ناراحت بود، این شعر از خیام را برایش خواند:
این کوزه گر دهر چنین جام لطیف/ می‌سازد و باز بر زمین می‌زندش.»
آلبوم موسیقی متن سریال «تلاطم» به کارگردانی وحید بیطرفان و آهنگسازی دانیال شهرتی با عنوان «آن سوی مرزها» پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

عبدالوهاب شهیدی خواننده پیشکسوت که دیشب بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده بود، صبح امروز (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت) درگذشت.
حمید هیراد، خواننده پاپ کشورمان که به دلیل ابتلاء به کرونا، بیش از یک هفته در بیمارستان بستری شده بود، امروز از بیمارستان مرخص می‌شود و ادامه درمان وی در منزل پیگیری خواهد شد.