راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مسکن بخش مهم و بزرگی از نیازهای مردم را تشکیل می‌دهد و طرح‌هایی که تا به امروز اجرا شده، پاسخگوی نیازها نبوده است. مردم به حاشیه نشینی و یا روستاهای نزدیک به شهر پناه می‌برند.
نسل جدید سریع سازی مسکن شامل یک دستگاه چاپگر سه بعدی در کارخانه احداث خانه‌های چاپی است که محصول آن به شکل لگو، مجموعه‌ای از قطعات قابل مونتاژ برای تبدیل شدن به یک خانه مسکونی را روانه زمین محل پروژه ساخت می‌کند.
از سوی مرکز پژوهش های مجلس صورت گرفت؛

انتشار کارنامه دولت در بخش مسکن

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس، راهکار ساماندهی بازار اجاره وخروج از بحران رشد فزاینده اجاره‌نشینی در مقابل کاهش میزان مالکیت مسکن را راه‌اندازی بازار اجاره‌داری حرفه‌ای می‌دانند که تاکنون دولت در این زمینه اقدام موثری انجام نداده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با ثبت اطلاعات مربوط به مالکیت در سامانه اسکان و املاک و شناسایی خانه‌های خالی، بازار مسکن برای موسساتی که تا هزار واحد خانه خریده و برای سرمایه‌گذاری خالی نگه داشته‌اند پر ریسک شده و بازار مسکن از پول‌های سرگردان خالی می‌شود.
طرح دو فوریتی فاجعه‌آمیز «جهش تولید و تأمین مسکن» که در شهریور 1399 به هیات رییسه مجلس تقدیم شده و با تخلّف از مقررات الزام‌آور آیین‌نامه داخلی مجلس و اصول قانون اساسی در دستور کار مجلس گزارده شده بود سرانجام روز 18فروردین 1400 به تصویب مجلس رسید.
افزایش شدید قیمت مسکن از سال ۹۷ تاکنون و تاثیرات آن بر بازار اجاره، منجر به بروز مشکلات جدی برای مستاجران شده است. راهکارهای مختلفی برای مقابله با این مشکل در بازار اجاره در سال‌های گذشته پیشنهاد شده است؛ از راه‌اندازی صندوق‌های املاک و مستغلات تا تاسیس شرکت‌های حرفه‌‌ای اجاره‌داری و البته وجه مشترک عمده این طرح‌ها، اجرا نشدن آنها است و نتیجه این عدم انجام نیز، وضع کنونی است.
طبق پیش بینی ها قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در جوار شهرکها و نواحی صنعتی کشور برای کارگران ساخته شود و کارگرانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند در اولویت قرار دارند.

طی بیش از یکسال گذشته از زمان فراگیری ویروس کرونا، تمامی اقشار و گروه‌های جامعه تحت‌تاثیر آن قرار گرفتند و به مشکل برخوردند. وارد شدن آسیب به اقشار مختلف جامعه نیز به این موضوع ارتباطی ندارد که یک فرد در گروه کارگر قرار دارد یا کارفرما، در گروه موجران قرار دارد یا مستاجران. درست است که ممکن است برخی از گروه‌ها آسیب‌پذیری بیشتری از شیوع این ویروس داشته باشند. اما به هر حال تمامی گروه‌ها از اثرات اقتصادی شیوع کرونا، آسیب دیده‌اند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح جهش تولید مسکن در انتظار تائید شورای نگهبان است گفت: طبق این طرح دولت مکلف به برنامه‌ریزی و ساخت یک میلیون واحد مسکن به صورت سالیانه است.
در بودجه امسال دو مالیات جدید چون مالیات از خانه و خودروهای لوکس در نظر گرفته شده است که افراد مشمول مالیات خودروها و منازل لوکس تا دو ماه دیگر شناسایی می‌شوند که به گفته معاون سازمان امور مالیاتی از نیروی انتظامی، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی اطلاعات مورد نیاز اخذ مالیات از لوکس نشین‌ها جمع آوری می شود.
حالا ۵ روز از آغاز ثبت املاک خانوارها و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در سامانه ملی املاک و اسکان می‌گذرد اما هنوز سئوالات و ابهات متعددی در خصوص چگونگی اجرای این طرح از سوی افکار عمومی مطرح می شود.
در چند روز اخیر که بحث در خصوص سمت وسوی بازار ارز و آینده نرخ دلار و دیگر بازارها در صورت دستیابی به توافق در نشست‌های برجامی ایجاد شده است، یک پرسش اساسی در بازار مسکن و در میان فعالان این بازار شکل گرفته مبنی بر اینکه نحوه تاثیرگذاری تغییرات احتمالی (کاهشی) نرخ دلار بر بازار معاملات مسکن و تغییرات قیمتی این بازار به چه صورتی خواهد بود؟
اقدام یک شرکت هواپیمایی و رعایت‌نکردن مصوبات ستاد ملی کرونا از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی است و دراین‌باره باید دادستانی و مراجع ذی‌ربط از جمله وزارت بهداشت، سازمان هواپیمایی کشوری و هریک از شهروندان اعلام جرم کنند و شرکت هواپیمایی متخلف را اعمال قانون و تحت تعقیب کیفری قرار دهند.
پس از گذشت چهار روز از ابلاغ مصوبه ممنوعیت تور ترکیه، آژانس‌های مسافرتی از تبلیغ تور و فروش گشت ترکیه رسما منع شدند.
تحقیقات میدانی از بازار معاملات مسکن شهر تهران و واسطه‌های ملکی نشان می‌دهد: تداوم انتشار خبرهای مثبت از نشست برجامی، موجب شده پالس‌های خروج از بازار مسکن در پی این اتفاق دیده شود. عاملی که موجب شکل گیری جنس متفاوت «عدم قطعیت» بین معامله گران ملکی شده است.