راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تمامی اجزای واگن باری از سوی تولیدکنندگان ایرانی تولید خواهد شد و گام تکمیلی آن، تولید واگن مسافری و بعد هم لوکوموتیو است.
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی شرکت‌های اجاره‌داری حرفه‌ای برای نخستین بار در کشور در سال ۱۴۰۰ با هدف تنظیم بازار اجاره در خرداد ماه امسال خبر داد.
نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: حدود ۵ میلیون جوان دهه شصتی به دلایل و مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی که یکی از آنها «مسکن» است به سن تجرد گرایی مطلق رسیده‌اند.
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس خبر داد:

ثبت نام بیش از یک میلیون مالک در سامانه املاک و اسکان

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: با پیگیر‌های کمیسیون اصل نود، ِسامانه املاک و اسکان راه‌اندازی و تاکنون اطلاعات املاک بیش از یک میلیون ایرانی در آن به ثبت رسیده است.
ستاد اجرایی فرمان امام، روز سه شنبه، 17 فروردین سال جاری، عملیات ساخت مسکن را در قالب «مسکن برکت» آغاز کرد. طبق گفته این ستاد، 130 هزار واحد مسکن ساخته می‌شود که 100 هزار از آن مسکن ملی است.
مقام مسئول بنیاد مسکن با تشریح آخرین روند ساخت واحدهای طرح ملی مسکن، گفت: در ۶۱۷ شهر کشور واحدهای این طرح در حال ساخت است.
ویروس نامرئی کرونا اثر مستقیمی بر اقتصاد خانوارهای که در دسته متوسط و ضعیف جامعه گذاشته است، از همین رو دولت در سال گذشته وامی را با هدف کمک به ودیعه مستاجران برای مسکن شان در نظر گرفت.
از امروز ۱۹ فروردین الزامی است؛

ثبت اطلاعات سکونتی در سامانه ملی املاک

بر اساس اعلام وزارت راه از امروز ۱۹ فروردین درج اطلاعات سکونتی برای سرپرستان خانوار الزامی است و درج اطلاعات اشتباه جرایم سنگین مالیاتی را به دنبال دارد.
سطح انتظارات سازنده‌ها نسبت به آینده بازار ساخت وساز یکبار در شهریور 99 در سطح حداقلی قرار داشت. به‌طوری که عدد این پارامتر در آخرین ماه از فصل تابستان سال گذشته به 36 رسید. پس از آن با ظهور نشانه‌های کاهش ریسک غیراقتصادی از آبان ماه، این شاخص با مثبت شدن حس سازنده‌ها نسبت به آینده بازار، کم کم ارتقا پیدا کرد و نهایتا در آذر سال گذشته در نقطه اوج قرار گرفت.
مجلس در مصوبه‌ای مقرر کرد که اراضی کشاورزی حاصلخیز، جنگل‌های طبیعی، بستر و حریم رودخانه‌ها و مناطق چهارگانه محیط ‏زیستی نمی‌توانند برای ساخت مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌و‌گو با پرسون مطرح کرد؛

کاهش قیمت مسکن در صورت اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لاکچری

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: مالیات از خانه‌های خالی در تمام دنیا وجود دارد و تحقق این طرح به نفع مردم است. مسلما با اجرایی شدن این طرح قیمت خانه و به تبع آن اجاره بها کاهش می‌یابد.
سازمان برنامه و بودجه با توجه به رشد هزینه های ساخت، شاخص تعدیل پروژه های عمرانی را در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام کرده که بر این اساس قیمت هر متر مربع مسکن ملی که تا پیش از این دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود ۷۹ درصد افزایش یافته است.
بازار مسکن در دو هفته نخست سال به استناد تحقیقات میدانی از برخی مشاوران املاک مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه تحقیقات میدانی از برخی مشاوران املاک حاکی از آن است که بازار خرید و فروش مسکن در تعطیلات نوروزی امسال متفاوت از نوروز سال گذشته بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی:

همه باید املاک خود را در سامانه ثبت کنند

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: همه مردم باید از روز پنجشنبه (۱۹ فروردین‌ماه) نسبت به ثبت املاک تحت تملک خود در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.