راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

با گذشت بیش از یک هفته از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، فایل‌های با قیمت‌های پیشنهادی تند و بیشتر از محدوده مورد انتظار در بازار مسکن کمیاب شده‌اند.
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن از پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی تا ۱۰ روز دیگر خبر داد و گفت: کسانی که در روستاها و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر زمین در اختیار دارند یا می‌خواهند خانه خود را بازسازی کنند و تا کنون از وامهای بنیاد مسکن استفاده نکرده‌اند مشمول این تسهیلات هستند.

بهبود چشم‌گیر شامخ ساختمان در اردیبهشت‌ماه امسال نکته‌ خاص و غیرمنتظره‌ای به‌شمار نمی‌رود. علت اصلی این جهش نیز احتمالا در ماهیت شاخص نهفته است که فعالیت هر ماه را با ماه پیش‌تر مقایسه می‌کند. ‌
افزایش ۳ درصدی ماهیانه قیمت مسکن آن هم در شرایطی که معاملات ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده نمی‌تواند نشانه محکمی برای شروع فرآیند افزایشی باشد و در مقایسه با رفتار بازار در سال گذشته نوعی ریزنوسان محسوب می‌شود.
در گزارش پیش رو به بررسی قیمت برخی از واحدهایی که طی یک ماه اخیر در محله جنت آباد تهران معامله شده است، خواهیم پرداخت.

بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن پایتخت در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرد که بر اساس آن متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در خردادماه امسال نسبت به اردیبهشت سال گذشته 3 درصد و نسبت به خرداد سال 99 بیش از 56 درصد رشد داشته است.
در گزارش پیش رو به بررسی قیمت برخی از واحدهایی که طی یک ماه اخیر در محله صادقیه تهران معامله شده است، خواهیم پرداخت.

وزارت راه و شهرسازی در گزارش جدید خود در خصوص عملکرد دولت در بخش مسکن مهر اعلام کرد که ۶۵ درصد از طرح مسکن مهر در دولت تدبیر و امید اجرایی شده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال با اشاره به درآمد ۱۱۵ میلیارد تومانی عوارض تردد در آزادراه تهران-شمال گفت: درآمد حاصل از اخذ عوارض تردد در این آزادراه در سال ۹۹ و بهار ۱۴۰۰، صرف محرومیت زدایی از مناطق محروم کشور شد.

در ماه گذشته، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۵.۱ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۲۹.۶ درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵۲.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط قیمت خریدوفروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده نیز ۲۹۶.۷ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.
آپارتمان‌های میلیاردی تنها به تهران محدود نمی‌شوند. بررسی آگهی‌های فروش مسکن اپلیکیشن دیوار نشان می‌دهد در بعضی محله‌های کرج مثل عظیمیه و گوهردشت خانه میلیاردی دیگر لوکس به حساب نمی‌آید و حتی خانه‌های معمولی هم بالای یک میلیارد تومان قیمت دارند. همین شرایط را در بازار مسکن شیراز شاهد هستیم. در این شهر اغلب خانه‌ها بزرگ هستند و متراژ بالا باعث شده حتی اگر خانه را متری ۱۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری کنند، قیمت کل آن به بیش از یک میلیارد تومان برسد.
ملاکان در حومه مناطق ییلاقی تهران مستقر شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد: زمین‌های بدون آب و برق در حومه بکر پایتخت، به مقصد سوم سرمایه‌گذاران بازار ویلا و اقامتگاه‌های تفریحی تبدیل شده است.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد: اساسنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی اصلاحیه آیین نامه نظام صنفی کشاورزی اتحادیه‌های صنفی و اتاق‌های اصناف کشاورزی شهرستان طبق مصوبه هیات عالی نظارت بر اصناف کشاورزی و ابلاغیه وزیرجهاد کشاورزی مطابق برنامه در موعد مقرر اجرا می‌شود.
مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری اظهار داشت: در جلسه کارگروه بحث اصلی این است که پلیس اعلام کرده، علت تصادف نقص فنی مستمر در سیستم ترمز بوده و شرکت حمل و نقل مربوطه را 50 درصد و راننده را هم 50 درصد مقصر اعلام کرده است اما باید توجه داشته باشیم که راننده بدون مشکل 950 کیلومتر رانندگی کرده و در تمام این مدت سیستم ترمز فعال بوده است.