تاثیر سیاست‌های جدید اقتصادی بر بازار مسکن/ سقف‌های لرزان مستاجران

احمدرضا سرحدی با اشاره به تاثیرپذیری بازار مسکن از گرانی‌های اخیر می‌گوید: نتیجه انتظار تورمی ممکن است واقعیت نداشته باشد اما توهم گرانی باعث می‌شود که اقتصاد با چالش‌های بیشماری روبه‌رو شود.
تصویر تاثیر سیاست‌های جدید اقتصادی بر بازار مسکن/ سقف‌های لرزان مستاجران

به گزارش سایت خبری پرسون، افزایش قیمت کالاهای اساسی و انتظار برای گرانی‌های بیشتر در روزهای اخیر و در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی وضعیت بازارهای اقتصادی را دشوار کرده است و نمی‌توان با قطعیت در خصوص حرکت بازارها در روزها و ماه‌های آتی صحبت کرد، اما واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش‌های مختلف اقتصاد از تغییرات و انتظارات تاثیر می‌پذیرند و نمی‌توان مانع این مسئله شد.

وضعیت بازار خودرو چگونه‌ خواهد بود؟ ارز چه سمت و سویی را برای حرکت در پیش می‌گیرد؟ آیا بورس سال جاری صعودی خواهد بود؟ این بخشی از پرسش‌هایی است که این روزها مردم به دنبال پاسخی برای آن می‌گردند و با تحلیل‌های متفاوتی از سوی کارشناسان مواجه می‌شوند. یکی از بازارهایی که چگونگی وضعیت آن پرسش‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد بازار مسکن است. به عبارتی دیگر جامعه منتظر است تا ببیند که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها چه سرنوشتی را برای بازار مسکن رقم می‌زند.

بازار مسکن به کدام سو خواهد رفت؟

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد که تغییر قیمت‌های اخیر کالاهای اساسی تاثیری بر بازار مسکن نخواهد داشت. وی گفته است: « بازار مسکن از پارامترهایی مثل تورم عمومی، بازارهای موازی، میزان تولید مسکن، هزینه ساخت، تورم نهاده‌های ساختمانی و نرخ دستمزد تاثیر می‌گیرد و تغییرات اخیر قیمت کالاهای اساسی و خوراکی تاثیر چندانی بر این بازار ندارد. اگر تغییر قیمت کالاهایی مثل روغن، لبنیات و ماکارونی تاثیر زیادی بر شاخص تورم ایجاد کند ممکن است تا حدود اندکی بر بازار مسکن اثرگذار باشد اما همانطور که گفتم رشد قیمت سنگین ایجاد نخواهد کرد.»

افزایش قیمت کالاهای اساسی بازار مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد

احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن با اشاره به تاثیر افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف به خصوص کالاهای اساسی بر بازار مسکن به «ابتکار» گفت: کاملاً طبیعی است که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها بر بازار مسکن اثرگذار باشد. البته ممکن است که گفته شود فقط قرار است قیمت چند کالا افزایش پیدا کند اما نتیجه و بازتاب این افزایش به بخش‌های دیگر می‌رسد.
وی افزود: شاید برخی‌ها بگویند افزایش قیمت مرغ ربطی به اجاره‌بها و قیمت خرید مسکن ندارد اما واقعیت این است که مالک یک واحد مسکونی که تصمیم دارد خانه خود را به بازار عرضه کند باید مرغ، تخم‌مرغ و دیگر کالاها را با قیمت بالاتر تهیه کند پس با افزایش اجاره‌بها گرانی را جبران خواهد کرد. بنابراین تاثیرپذیری بازار مسکن از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها کاملاً طبیعی است.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی به شکل مستقیم اجاره‌بها و قیمت خرید خانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد البته ممکن است که خرید و فروش به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند همانطور که طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شاهد رکود در خرید و فروش ملک بوده‌ایم اما قطعاً افزایش اجاره‌بها به دلیل گرانی کالاهای اساسی چالش‌های جدیدی را برای خانوارها به وجود می‌آورد.

گرانی چیزی نیست که در یک بخش ثابت بماند و به سرعت سطح هزینه‌های زندگی را افزایش می‌دهد. در این میان تولیدکنندگان و صاحبان کالا قیمت کالای خود را افزایش می‌دهند تا خود را با سطح تورم هماهنگ کنند. این اصلا مسئله عجیب و غریبی نیست و نمی‌توان آن را انکار کرد. مثلاً صاحب خانه‌ای که لبنیات را گران می‌خرند خانه خود را گران به مستاجر می‌دهد تا بتوانند کالاهای اساسی خود را تامین کند.

وی افزود: من گمان می‌کنم تورم وحشتناکی به خصوص در بحث استیجار در بازار مسکن داشته باشیم. به بیان دیگر اگر تا قبل از این مسائل اجاره حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا رفته بود اکنون امکان دارد تا ۶۰ درصد افزایش یابد.

سرحدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به چالش‌های ناشی از ادامه‌دار بودن گرانی‌ها اشاره کرد و در این باره گفت: اگر دولت در وضعیت فعلی تجدید نظر نکند و یا یک راهکار اصولی را برای جبران گرانی‌ها ارائه ندهد وضعیت گرانی ها ادامه‌دار خواهد بود.

وی افزود: چالش بدتری که وجود دارد این است که اکنون یک احساس گرانی در جامعه به وجود آمده است متاسفانه مردم اعتمادی ندارند که یارانه‌ها به درستی پرداخت شود و یا قیمت‌‌ها در همین سطح بمانند. این انتظار تورمی در جامعه باعث می‌شود که احتکار و گرانی بیشتری به وجود بیاید. به‌ عبارت‌ دیگر نتیجه انتظار تورمی ممکن است واقعیت نداشته باشد اما توهم گرانی باعث می‌شود که اقتصاد با چالش‌های بیشماری روبه‌رو شود.

منبع: روزنامه ابتکار

397258