راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رئیس جمهور منتخب در جمع گروهی از مسئولان و فعالان بازار مسکن به بررسی علائم و مشکلات این بازار پرداخت. ابراهیم رئیسی به دو فاکتور ثبات شرایط اقتصادی و قابل پیش‌بینی بودن آینده اشاره می‌کند و این دو را زمینه ساز حل مشکلات بازار مسکن می‌داند.
تورم پنهان ملک در ماهی که گذشت تقریبا صفر بوده است. منظور از تورم پنهان در بازار مسکن، تغییرات انتظار فروشنده‌ها نسبت به سطح قیمت مسکن است که به نوعی به شکل تغییرات قیمت پیشنهادی فروش در فایل‌ها منعکس می‌شود.
بازار مسکن با فاکتورهای زیادی برای رشد قیمت مواجه است. در واقع هم‌اکنون سیمان و فولاد به عنوان دو محصول اصلی در تولید مسکن تحت‌تاثیر قطعی برق صنایع، که از سوی دولت و در راستای کاهش چالش خاموشی در مصارف خانگی صورت گرفته با کاهش تولید و عرضه مواجه است.
معاون توسعه سرمایه نظام‌ مهندسی تهران بیان کرد: 15000 مهندس برای دریافت وام ثبت‌نام‌کرده‌اند؛ اما اولویت با کسانی است که تاکنون از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده نکرده‌اند.
یک کارشناس بازار مسکن بیان کرد با توجه به رشد سرسام آور قیمت سیمان هزینه تمام شده تولید مسکن نیز افزایش می‌یابد که در نتیجه آن قیمت مسکن نیز افزایش می‎‌یابد.
یک کارشناس حمل و نقل با بیان این که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به توسعه حمل و نقل ریلی توجه زیادی نشده است، گفت: دولت بعدی باید حداقل 10 استان دیگر را به حمل و نقل ریلی متصل کند
کشورمان به دلیل وسعت و پهناور بودنش از نعمت زمین برخوردار است و از سوی دیگر به دلیل قرار گرفتن معادن گوناگون در این سرزمین مصالح ساختمان سازی شامل سنگ، گچ، آهن، آلومینیوم، آجر، لوله آب و گاز، سیم برق، شیرآلات و... تولید داخل کشور فراوان است؛ اما با این وجود تامین مسکن به عنوان مهم ترین سرپناه برای بخشی از خانواده های ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.
متقاضیان اجاره مسکن در بازار اجاره‌بهای منطقه‌۵ با چالش کمبود فایل در محدوده متراژی زیر ۹۰ مترمربع روبه‌رو هستند و دامنه انتخاب آنها بسیار محدود شده است.
یک مشاور املاک گفت: میدان بروجردی، خیابان صفا و چهارفصل ارزان‌ترین خیابان‌های منطقه پیروزی برای خرید مسکن است.
بارها و بارها در سال‌های گذشته این جمله را از دولتمردان شنیده‌ایم که با ایجاد رونق در بازار مسکن می‌توان اقتصاد کشور را از دام رکود نجات داد. استدلال پشت این گزاره این است که اگر بازار مسکن رونق پیدا کند، ساخت‌وساز و فعالیت‌های ساختمانی گسترش می‌یابد و به‌ دنبال آن بخش‌های مختلف اقتصاد کشور فعال می‌شوند، زیرا با تقاضای جدید روبه‌رو خواهند شد.