راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

محمودزاده گفت: متقاضیان واجد شرایط می توانند از فردا در فرصت یک ماهه که برای آنها در طرح جهش تولید مسکن در نظر گرفته شده ثبت نام کنند.
سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به بارش باران شدید، آبگرفتگی معابر و وقوع سیلاب در برخی استان‌ها از ورود سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد.
سیاستگذار مسکن، «کلید آماده» برای تنظیم بازار اجاره را رها کرده و در سال دوم «التهاب اجاره‌بها» می‌خواهد خطای دوم را هم مرتکب شود. پارسال برای رشد اجاره‌بها «سقف» تعیین شد؛ اما به‌دلیل غفلت دولت از ریشه صعود اجاره‌بها و کوتاهی در به‌کارگیری ابزار اصلی مهار صعود -خطای اول- میانگین اجاره‌بهای خانه در تهران و سایر شهرها به ترتیب تا ۶/ ۱برابر و ۳/ ۱برابر «سقف کاغذی» جهش کرد. امسال نیز با تداوم رشد تند هزینه اجاره‌نشینی، سیاست «ساخت مسکن اجاره‌ای» تدارک دیده شده است.
نهمین دوره انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران امروز از ساعت ۸ صبح تا ۱۶ عصر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و نتایج در پایان امروز اعلام خواهد شد.

زمان خرید خانه در تهران با فرض پس‌انداز یک‌سوم دریافتی فرد، حدود 84سال خواهد بود؛ این میزان انتظار برای خرید خانه‌ای ۸۰متری در منطقه۱۸ که متوسط قیمت هرمترمربع آن در مهرماه سال جاری 15میلیون و 300هزار تومان است. این در حالی است که متوسط قیمت هر مترمربع خانه در تهران طی شهریورماه امسال ۳۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان بود که نسبت‌به ماه قبل ۲.۴درصد افزایش نشان می‌دهد.
در حالی با پیگیری رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی نامزدهای دارای تعارض منافع برای انتخابات نظام مهندسی رد صلاحیت شده‌اند که برخی از رد صلاحیت شده‌ها فشار بر وزارت راه و شهرسازی را تشدید کرده‌اند.
سند جدید از تفاوت محسوس بین بازار مسکن ۱۴۰۰ با سه سال گذشته منتشر شد. نوعی از شاخص قیمت مسکن که «مستقل از اثر تغییر سن بنا و موقعیت منطقه‌ای املاک» محاسبه می‌شود، نشان می‌دهد طی نیمه اول امسال سرعت رشد بهای آپارتمان‌های تهران به اندازه حدود یک‌ششم نیم‌سال ۹۹ بوده است. این اتفاق به‌دلیل تغییر جهت انتظارات رخ داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: نهمین دوره انتخابات هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران فردا از ساعت ۸ صبح لغایت ۱۶ عصر به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

یک کارشناس بازار مسکن گفت: اعتقادی به وجود حباب قیمت مسکن ندارم. هرچه وجود دارد بر اساس قیمت مصالح و زمین است، البته خوشبختانه هم‌ اکنون قیمت مسکن به ثبات رسیده و حداکثر رشدی که می‌توان برای نیمه دوم سال ۱۴۰۰ متصور بود ۱۰ درصد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تصویب آیین نامه اجاره داری در هیئت دولت، تحول بزرگی در بازار اجاره بها ایجاد خواهد کرد، گفـت: کنترل بازار اجاره مسکن نیازمند قانون است.
سرمایه‌گذاران فعلی در بازار مسکن ترکیه، برنده یا بازنده؟

رکورد خرید خانه در کشور همسایه

خریدهای ایرانی در بازار مسکن ترکیه، رکورد زد. داده‌های مرکز آمار اقتصادی ترکیه نشان می‌دهد ایرانی‌ها در سپتامبر ۲۰۲۱، بیش از یک‌هزار و ۳۰۰ خانه در این کشور خریداری کردند که حدود ۵/ ۲برابر میانگین حجم خرید ماهانه همین گروه طی ۵ سال گذشته بوده است. آیا این هیجان خرید با علم به «واقعیت اقتصادی ترکیه» شکل گرفته یا «حرکت توده‌وار» بوده است؟ نتایج تحقیقات حاکی است، افرادی که طی پنج سال اخیر در ترکیه خانه خریده‌اند چنانچه همین حالا آن را بفروشند و به دلار تبدیل کنند به‌دلیل سقوط سنگین ارزش لیر در مقابل دلار که بیشتر از سرعت رشد قیمت املاک ترکیه طی این دوره بوده است، بازنده می‌شوند.
مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: پرواز تیم فوتبال پرسپولیس به ریاض ساعت ۱۷ امروز پنج شنبه ۲۲ مهر ماه انجام می‌شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پروتکل‌های کرونایی در بخش هواپیمایی تجدیدنظر شده است و به دنبال این هستیم که در پروتکل‌های بخش جاده‌ای نیز این اتفاق رخ دهد.