کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

رئیس اتحادیه دام های سبک کشور گفت: گرانی گوشت در بازار تناسبی با قیمت دام زنده ندارد و باید برای حل این معضل که ناشی از حضور پر رنگ دلالان است راهکاری اندیشیده شود که امنیت تولید کنندگان و حقوق مصرف کنندگان تأمین شود.
مدیرکل دفتر امور طیور معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به صورت هفتگی حدود 3 تا 5 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار وارد کشور می‌شود که نویدبخش افزایش تولید مرغ در ماه‌های آتی است.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی ماهیان سردابی کشور علت افزایش مجدد قیمت ماهی را بیان کرد.
به منظور تسهیل و رفع موانع سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تغییر قوانین در این حوزه تنها هر ۲ سال یکبار امکان پذیر است و هرگونه تغییر در طول این مدت ممنوع می باشد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با بیان این که تولید جوجه در کشور افزایش یافته است، گفت: تخم مرغ این جوجه‌ها ماه‌های بهمن و اسفند در مقدار فراوان به بازار عرضه می‌شود.
رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز دادستان تهران خواستار برخورد با تخلفات صورت‌گرفته در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از جمله تخصیص اعتبارات صندوق توسعه ملی، واگذاری عرصه‌های ملی به زمین‌خواران، انتصاب مدیران متخلف، انقعاد قرادادهای بدون انجام مزایده و پرداخت پاداش‌های نجومی غیرقانونی به رئیس و برخی مدیران این سازمان و... شد.
مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی اظهار داشت: در حال حاضر مصرف کننده و تولیدکننده هیچ سودی از بازار مرغ نمی‌برند بلکه تمام آن نصیب دلالان می‌شود. باید توجه داشت که تولیدکنندگان هیچگاه مرغ را به کشتارگاه نمی‌برند بلکه به کشتارکن‌ها یا دلالان می‌فروشند که حلقه مفقوده این صنعت هستند که به نوعی در بازار اکثر نقاط کشور حضور دارند.
نمایندگان مجلس، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کردند تا نسبت به تسهیل صدور مجوز شهرک های کشاورزی و دامپروری غیردولتی اقدام نماید. این شهرک ها از همه مزایای شرکت های دولتی به جز واگذاری زمین به قیمت منطقه ای برخوردار می شوند.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: قیمت بذر هویج نسبت به سال قبل افزایش داشته و یکی از دلایل گرانی این محصول است. در حال حاضر قیمت رو به کاهش است و امیدواریم بازار به ثبات رسد.
دولت به منظور تأمین کافی گوشت مرغ و آرامش بازار در این محصول غذایی استراتژیک، به شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور اجازه داد نسبت به واردات تخم مرغ نطفه دار گوشتی اقدام کند.
در اصفهان واحدهای متعدد هویج‌شویی فعال است که این محصول را برای عرضه به بازار آماده می‌کنند.
در حالی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی پرورش دهندگان قارچ خوراکی می‌گوید این محصول باید به قیمت ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که در بازار کیلویی 60 هزار تومان است.