کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت شیر امروز محور گزارش برخی رسانه‌ها قرار گرفت.بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت شیر در خرده‌فروشی‌ها به ۱۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان رسیده است.
مدیر عامل شرکت ملی پارس گفت: با همه قابلیت های اقتصادی مسیر توسعه پایدار اقتصادی کشور از مسیر رشد و رونق کشاورزی راحت تر محقق می گردد و با تلاش ها و نیازهای کشور اقتصاد روبه رشد مقاومتی در زنجیره تکمیلی امنیت غذایی را شاهد خواهیم بود.
با توجه به افزایش 15 درصدی نرخ برنج داخلی در ماه‌های اخیر، طبقه متوسط و رو به پایین با آن خداحافظی کردند زیرا توان مالی برای تهیه آن ندارند.
بنابر گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات کشور، تخصیص ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی‌ از دلایل اصلی قاچاق، رانت و فساد، هدر رفت و افزایش مصرف به شمار می رود که با اصلاح نظام یارانه دیگر‌ انگیزه ای برای قاچاق وجود ندارد.
دولت اعلام کرده هر کیلوگرم تخم مرغ را درب سردخانه ٣١ هزار تومان خریداری می‌کند، در حالی که با احتساب هزینه حمل و کارتن قیمت تخم مرغ ٣١ هزار تومان تمام می‌شود بنابراین مرغدار ترجیح می‌دهد آن را همان کیلویی ٢٧ هزار تومان بفروشد.
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته‌های گذشته تغییر چندانی نداشته است.
طبق اعلام وزارت کشاورزی آمریکا ۶٩ درصد ذرت، ۵١ درصد گندم و ۶٠ درصد ذخایر برنج دنیا در نیمه اول سال زراعی ٢٠٢٢ در اختیار چین قرار دارد.
انتشار تصاویری از معدوم کردن هزاران جوجه یک روزه در استان اردبیل آن هم به صورتی کاملا غیراخلاقی و وحشیانه با واکنش‌های مختلفی همراه شده تا جایی‌که علاوه بر انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه که همچون روال همیشگی ابتدا تکذیب و پس از آن بهانه‌های مختلف را دلیل این کشتار اعلام کرده‌اند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: جوجه‌کُشی در برخی استان‌ها کع قطعا هم مورد تایید نیست، به دلیل ارزانی جوجه بود زیرا برای تولیدکننده اصلا صرفه اقتصادی ندارد، اما در برخی موارد هم باید دلایل بیشتری را بررسی کرد.

یک کارشناس به سازمان ملل متحد اعلام کرد: جهان تنها ۱۰ ذخیره گندم دارد و کشورها برای مقابله با این بحران باید اجماع کنند.
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعرفه صادرات حذف شده و تولید کنندگان در صورت تأمین نیاز داخل می توانند به کشورهای همسایه صادر کنند.
وزیر جهاد کشاورزی، بر لزوم گسترش سامانه‌های نوین آبیاری با توجه به بحران آب در کشور تاکید کرد و گفت: در سفر هیات دولت به شهرستان ملارد اعتبارات خوبی برای بخش کشاورزی از جمله آبیاری نوین و انتقال آب در نظر گرفته شده است.