کشاورزی و دامداری

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری سرویس کشاورزی را در پرسون دنبال کنید.

حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل، از ارسال اولین محموله برنج ایرانی به روسیه خبر داد و گفت: این صادرات بسیار محدود بوده و به هدف تحریک بازار صورت گرفته است.
گزارش پرسون از تبلیغات عجیب تامین یک محصول غذایی؛

بازار خنده دار قیمت مرغ / خرید بیشتر با هدف گران شدن

این روزها به گفته مسئولان مربوط قیمت مرغ به پایین تر از قیمت مورد تصویب ستاد تنظیم بازار رسیده است و با هدف جلوگیری از ضرر تولیدکنندگان از مردم خواسته شده تا اقدام به افزایش خرید کنند تا تعادل در بازار عرضه و تقاضا حفظ شود.
قیمت مرغ که هفته گذشته تا هرکیلوگرم ۵۸ هزار تومان افزایش یافته و به قیمت مصوب ۶۳ هزار تومانی خود نزدیک شده بود دوباره کاهش یافت و در سطح خرده فروشی تا ۵۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

مدیر بهره برداری سازمان میادین میوه و تره بار تهران قیمت عرضه مرغ در میادین میوه و تره بار را اعلام کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار تهران گفت: با توجه با اینکه امکان نگهداری مرکبات برای تولید کنندگان وجود ندارد آنها مجبور هستند محصول خود را به بازار عرضه کنند.
رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان به خروج برنج از سبد محصولات استراتژیک توسط جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: با پیگیری های انجام شده برنج دوباره به سبد محصولات استراتژیک بازگشت.
ئیس اتحادیه برنج‌فروشان بابل از کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومانی قیمت برنج طارم در بنکداری شهرهای شمالی خبر داد و گفت: بازار در رکود مطلق به سر می‌برد و این ذهنیت ایجاد شده است که مردم تمایلی برای مصرف برنج ندارند؛ عدم تمایل مردم به خرید برنج داخلی باعث شد که نرخ طارم در بنکداری‌ها به کیلویی ۸۰ هزار تومان برسد.
معاون امور دام و طیور وزارت جهادکشاورزی گفت: ظرف یکی دو روز آینده تصمیماتی در رابطه با خرید مرغ مازاد گرفته خواهد شد.
صادرات خرما در کشور به دلیل ضعف در حوزه برندینگ و بسته‌بندی همچنان با کمترین ارزش افزوده در حال انجام است. در این شرایط، کشورهای همسایه با خرید خرمای ایرانی و بسته‌بندی مجدد آن، جایگاه خوبی در بازارهای جهانی برای خود کسب کرده‌اند و آوازه خرمای ایرانی در حال فراموشی است.
صادرات محصولات جالیزی برای کشور یک میلیارد دلار آورده اقتصادی دارد اما دولت در سال جاری برای صادرات این محصولات عوارض تعیین کرد؛ دولت علت این تصمیم را آب‌بر بودن محصولات جالیزی عنوان کرده و این در حالی است که این ادعا  توسط کارشناسان رد شده است.
درست است که آرد امروز برای نانوایان دولتی است و قیمت آن افزایشی نداشته؛ اما تمام هزینه‌های تولید که آرد نیست؛ آرد تنها ۲۰درصد هزینه‌های ماست و ۸۰درصد باقی هزینه‌‌‌‌‌‌ها، هزینه‌های جانبی است و نمی‌‌‌‌‌‌توان تنها با پرداخت ۸ تا ۱۵درصد از فروش، این هزینه‌‌‌‌‌‌ها جبران شود.