صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

حالا که بعد از گذشت ۹ ماه از سال ۱۴۰۱ افزایش مستمر و زیاد قیمت خودرو صدای اعتراض همه را درآورده، وزیر صمت دلیل قابل توجه و البته تعجب برانگیزی را برای این اوضاع اعلام کرده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: افزایش قیمت خودرو متاثر از افزایش قیمت تمام شده تولید آن در کارخانه نیست، بلکه متاثر از نگاه مردم به عنوان یک کالای سرمایه ای به خودرو بوده که با افزایش نرخ ارز به دنبال خرید خودرو و حفظ ارزش سرمایه خود هستند.
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه فعلاً قرار نیست واردات لوازم خانگی آزاد شود گفت: در حال حاضر واردات لوازم خانگی به داخل کشور ممنوع است اما در مقابل از نظر صادرات لوازم خانگی ایرانی وضعیت خوبی داریم.
رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با بیان اینکه تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است، گفت: البته کسبه دارای جواد کسب معمولاً تخلف نمی‌کنند و در حال حاضر عموما سایت‌ها هستند که آیفون ۱۴ خرید و فروش می‌کنند.
راهکار وزارت صمت برای حذف قرعه‌کشی خودروها و تعدیل قیمت ها در بازار، عرضه خودرو در بورس کالا بوده است. اما با وجود افزایش عرضه انواع خودرو در بورس کالا،‌ آنچه مردم در عمل احساس می کنند ادامه افزایش قیمت خودروها در بازار است تا جایی که برخی بورس کالا را هم یکی از متهمان این گرانی عنوان می کنند.
طی چند روز گذشته دلالان از طرق مختلف با عرضه خودرو در بورس ساز مخالف زده اند و حتی طبق شنیده ها در مورد عرضه خودروی دیگنیتی پرستیژ با افزایش غیرواقعی تقاضا، قیمت را به صورت کاذب بالا بردند.

افزایش ۴ تا ۱۰ میلیون تومانی قمیت خودروهای پرطرفدار در بازار ادامه دارد. در جدول زیر جدیدترین قیمت پراید، کوییک، دنا و انواع پ‍ژو آمده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، با هدف تسهیل نقل‌وانتقال خودرو در کشور، الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه‌کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل ١٠٠٠ کیلومتر کارکرد به منظور فعال‌سازی گارانتی را حذف کرد.
وزارت صنعت، معدن و تجارت، با هدف تسهیل نقل‌و انتقال خودرو در کشور، الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضه‌کننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل ١٠٠٠ کیلومتر کارکرد به منظور فعال‌سازی گارانتی را حذف کرد.
​وزارت صمت اعلام کرد: تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای، در شرایط ناشی از متغیرهای کلان اقتصادی کشور و شرایط تورمی و هجوم دلالان به این بازار به سبب قیمت‌گذاری دستوری در محصولات خودروسازان داخلی و تفاوت ایجاد شده در بازار و رونق سوداگری را از عوامل افزایش قیمت خودرو قلمداد کرد.
گروه صنعتی ایران‌خودرو از امروز (شنبه ۲۶ آذر ماه) طرح فروش فوق‌العاده دو محصول خود را تنها ویژه مادران و دارندگان خودروهای فرسوده به مدت سه روز اجرا می‌کند و قرعه‌کشی آخرین روز از ماه جاری انجام خواهد شد.
گرچه فعالان بازار خبر از ریزشی شدن قیمت‌ها از روزهای گذشته می‌دهند، اما قیمت خودرو در سایت‌های آگهی و خرید و فروش خودرو همچنان افزایشی است.