صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

گرچه فعالان بازار خودرو خبر از کاهشی شدن قیمت خودرو می‌دهند. اما آمارها و قیمت‌های ثبت‌شده در سایت‌های خرید و فروش خودرو حاکی از تداوم روند صعودی بازار خودرو در کشور است.

یک عضو کمیسیون امور داخلی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در واردات خودرو همچنان انحصار به دست خودروسازان سپرده شده است و با ادامه این روند قیمت خودرو روند افزایشی را طی خواهد کرد.

​در یک‌دهه گذشته بر اقتصاد ایران چه رفته که رشد و رفاه ایجاد نکرده است؟ این سوال، سوالی مهم است؛ از این منظر که بدانیم چه عواملی باعث کندی و حتی توقف رشد اقتصادی شده‌‌‌اند؟ در این بین، پرسش از بخش صنعت، به‌عنوان موتور اصلی رشد اقتصادی کشور ضرورت دوچندانی دارد.
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت خودرو هیجانی است و حباب دارد، تصریح کرد: اگر وعده‌های دولت مثل افزایش تولید خودرو و افزایش درآمدهای نفتی محقق شود، این حباب می‌خوابد، اما اگر نتوانند نرخ ارز را کنترل کنند، قیمت‌ها باز هم افزایش می‌یابد.
کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور در چهارمین جلسه خود دستورالعمل نوسازی و بازسازی صنایع در کارگروه بند (ح) ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه را تصویب کرد.
مدیرعامل ایران خودرو گفت: هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم. بر اساس اخبار منتشر شده، نخستین سری از خودرو‌ها به کشور در حال ورود است و خواهشمندیم به موازات این اتفاق، محدودیت‌های قیمت گذاری برای صنایع خودروسازی برداشته شود.
منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت در نامه‌ای به شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، بهمن موتور و آرین پارس موتور شرایط عرضه محصولات خودروسازها در بورس کالا را اعلام کرد.
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: افزایش قیمت این روزهای بازار خودرو به‌دنبال افزایش نرخ ارز و افزایش جذابیت و تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی خودروهاست که بازار این روزهای خودرو کشور را با روندی صعودی مواجه کرده‌است.
مطابق آنچه در آیین‌نامه واردات خودرو به آن تاکید شده، خودروهایی با سقف ۲۰هزار یورو وارد کشور خواهند شد و خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰هزار یورو نیز خودروهای اقتصادی با اولویت واردات محسوب می‌شوند.
گروه خودروسازی سایپا، در حالی از صبح امروز (شنبه) برای دومین هفته متوالی طرح فروش فوق‌العاده دو محصول وانت ۱۵۱ و کوییک پلاس اتوماتیک را اجرایی می‌کند که قیمت این محصولات نسبت به عرضه‌های قبلی آن ها افزایش داشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، مشخص شد گرانی سیمان شایعه است.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ از صدور مجوز واگذاری سهام شرکت پارس‌خودرو خبر داد و گفت: به دلیل اصرار وزارت صنعت بر واگذاری پارس‌خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری سهام خودروسازان تدوین شود؛ بر همین مبنا در روز سه‌شنبه، تفاهمنامه‌ای در این زمینه، امضا شد.
شیب تند افزایش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. کارشناسان معتقدند اگر واردات نیز صورت بگیرد، با توجه به افزایش نرخ دلار، همه خودروها در بازار با افزایش قیمت همراه می‌شوند.
قانون هوای پاک در حالی با هدف اصلی کاهش آلودگی هوا به تصویب رسید که ماده ۸ آن به‌همین منظور تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین، موتورسیکلت را مکلف می‌کند که وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به «سن فرسودگی» از رده خارج کنند.