صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

به‌روز شدن قیمت خودروها به عمر سال ۱۴۰۱ قد نداد و در نهایت مقرر شد که در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا توسط شورای رقابت به عرصه قیمت‌گذاری خودروها مشخص می‌شود.
اواخر سال گذشته برخی از متقاضیان خرید خودروهای داخلی حساب وکالتی ایجاد کردند اما موفق به ثبت نام در سامانه فروش یکپارچه خودرو نشدند. این موضوع اعتراض برخی از جاماندگان ثبت نام خودرو را به دنبال داشت.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۲ قیمت کارخانه‌ای برخی خودروهای داخلی افزایش می‌یابد، اما ممکن است در مورد برخی خودروها این افزایش قیمت کمتر و در برخی دیگر این افزایش قیمت بیشتر باشد، تأکید کرده بود: افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو نزدیک به واقعیت است، اما واقعی نیست.
رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور درباره تصمیم افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه می‌گوید: این تصمیم باعث می‌شود که قیمت خودرو در بازار شکسته شود، چون تولید خودرو افزایشی می‌شود.
در حالی سایت فروش یکپارچه خودروهای داخلی برای جاماندگانی که اسامی آن‌ها در دو مرحله قبلی، توسط بانک‌ها ارسال نشده بود، برای بار سوم از ۱۶ فروردین ماه به مدت سه روز باز می‌شود که همچنان گلایه‌ مشتریان از اشتباه بانک‌ها در تعریف حساب وکالتی به‌ نام ایران‌خودرو به جای سازمان حمایت که منجر به حذف این افراد شده است، ادامه دارد و معتقدند که چرا وزارت صمت توجهی به این تعداد کثیر متقاضیان ندارد؟
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز ما باید بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد کنیم در حالی که با برنامه ریزی در طول سه الی چهار سال استان مازندران می تواند این نیاز را تامین کند.
دولت سیزدهم با تاکید بر عدالت محوری و برقراری عدالت اجتماعی کار خود را آغاز کرد در همین مورد مالیات‌ستانی عادلانه یکی از مهم‌ترین رویکردهای سازمان مالیاتی است که در این راستا ۳۷۰ هزار خودروی لوکس در کشور شناسایی شده است.
وزیر صنعت درباره برنامه تولید خودرو در سال جدید هم گفت: در سال ۱۴۰۲ هدف تولید خودرو حداقل یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است؛ بنابراین تقریبا برای تمام کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند، خودرو تحویل داده خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: راهکار وضعیت فعلی بازار خودرو، فروش در حاشیه بازار است، منتها نه در دولت روحانی و نه الان در دولت رییسی شهامت برای گرفتن این تصمیم وجود نداشته و ندارد
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو ضمن تأکید بر ادامه تولید خودروپارس اعلام کرد: دو محصول پارس و آریسان۲ موفق شدند آزمون ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پشت‌سر بگذارند.
مسئولان وزارت صمت برای فرار از پاسخ‌گویی موضوع واردات خودرو را هم در طبقه پرونده‌های محرمانه قرار داده‌اند و باز هم تحریم را به دستاویزی تبدیل کرده‌اند تا اقدام خود را توجیه کنند. آن‌ها می‌گویند که به دلیل تحریم‌ها بهتر است که فعلاً جزئیات واردات خودرو منتشر نشود.
با توجه به صدور ۲۰ هزار مطالبه‌نامه کسر دریافتی گمرک، اکثر صاحبان کالا معترض شده‌اند که نیمی از این موارد مربوط به مالیات ارزش افزوده است. این مسئله سبب دردسر کمیسیون‌ها برای رسیدگی به اعتراضات شده و خبری از پاسخگویی وزیر اقتصاد نیست.