صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

با وجود اینکه در مصوبه کمیسیون تلفیق به صراحت به خودروهای سواری با کمتر از ۵ سال کارکرد در کنار انواع خودرو به منظور صدور مجوز واردات اشاره شده بود که بخش مربوط به خودروهای سواری در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حذف شده است.
براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت صمت و اقتصاد وظیفه دارند تا ظرف یک ماه از زمان تصویب قانون نسبت به تصویب آیین‌نامه مورد نیاز برای واردات انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی بوس و ون در هیئت وزیران اقدام کنند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه تولید روزانه بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر گذشت. در بخش حمل‌ونقل نیز با همکاری نواحی مختلف ۲۴ ساعته در حال توزیع بنزین هستیم.
در پی انتشار برخی تصاویر در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از پارکینگ ایران‌خودرو مازندران، گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد این محصولات فروش قطعی شده و به خریداران تحویل داده خواهد شد.
سخنگوی وزارت صمت ضمن اطمینان‌دهی نسبت به اینکه تا آخرین نفرِ دارای حساب وکالتی و واجد شرایط در طرح یکپارچه خودرو فرصت برای ثبت‌نام وجود خواهد داشت اعلام کرد که حتی برخی متقاضیان در پایان خرداد ماه ١۴٠٢ می‌توانند بار دیگر شانس خود را برای ثبت‌نام برخی خودروهای با تقاضای کمتر، امتحان کنند.
با توجه به اینکه اعلام شده طی سال‌های اخیر برخی واردکنندگان تلفن همراه با سوء استفاده از نرخ‌های سامانه TSC بیش از نیاز وارداتی خود ارز دریافت کرده و عملا سبب خروج ارز از کشور شده‌اند لازم است گمرک ایران در این خصوص شفاف‌سازی کند.
با آغاز مرحله دوم ثبت‌نام طرح یکپارچه عرضه خوردوهای داخلی که برای تعیین نوع خودرو از امروز آغاز شده، تعدادی از متقاضیان در روند فرآیند ثبت‌نام خود دچار چالش شده‌اند،‌ از این رو سخنگوی وزارت صمت از افراد خواست تا ساعت غیرپیک را برای ثبت درخواست خود انتخاب کنند.
درپی تحولات بازار جهانی طلا و نوسان ۶۷ دلاری اونس طلا طی یک هفته اخیر، بازار سکه و طلا در داخل نیز تحت تاثیر قرار گرفت؛ بگونه‌ای اثر غالباً کاهشی نرخ ارز در داخل در این مدت را کمرنگ کرد و موجب شد بازار سکه و طلا هفته‌ی خودرا با افزایش نسبی قیمت‌ها نسبت به ابتدای هفته به پایان برساند.

تقاضیان خرید خودرو از سامانه یکپارچه فروش خودروهای داخلی که حساب وکالتی آنان تایید شده می‌توانند از امروز (جمعه) تا روز یکشنبه (۲۸ اسفند) در سایت esalecar.ir ثبت‌نام کنند.
در پی تخصیص‌های خارج از ضابطه خودرو به کارمندان

تخلف‌های ایران‌خودرو از قانون تمامی ندارد/ منطقی: الان وقتش نبود

ایران‌خودرو ابتدای اسفند ماه، جدولی متشکل از نام ۱۱ خودرو برای تخصیص خارج از ضابطه (بدون قرعه‌کشی) به کارمندان شرکت‌های تابعه خود منتشر کرد؛ اقدامی که خلاف قانون، دستور رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت است؛ تخلفی که پیش از این در مورد هایماهای S۸ به مدیران این شرکت هم تکرار ‌و واکنش وزارت صمت ‌و دولت را به دنبال داشت و در نهایت هم شرکت مجبور شد بذل و بخشش خود را پس بگیرد.