صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

از امروز (۲۰ اردیبهشت ماه)، مهلت تعریف حساب وکالتی برای مشارکت در مرحله دوم طرح فروش یکپارچه خودروها، نزد بانک‌های عامل فراهم شده است. متقاضیان از امروز تا ۲۹ اردیبهشت ماه فرصت دارند، با مراجعه به یکی از شعب بانک‌ها برای تعریف حساب وکالتی به‌نام (به‌نفع) سازمان حمایت به صورت حضوری یا اینترنتی اقدام کنند.
اعلام قیمت خودروهای مونتاژی از سوی شورای رقابت تاحد قابل توجهی بر روند رکود بازار اضافه کرده چرا که در قیمت‌های جدید شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی کاهش قابل توجهی دارد و این موضوع نیز تاثیرات خود را بر قیمت این خودروها در بازار گذاشته است.
رئیس کل گمرک در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرده فهرست شرکتهای ذیل دستور العمل فعالان مجاز اقتصادی تا اطلاع بعدی همچنان به قوت خود باقیست و این شرکتها میتوانند از تسهیلات مختلف گمرکی از جمله تودیع ضمانت نامه استفاده کنند.
سال گذشته ۱.۳ میلیون دستگاه خودرو تولید شد و وزارت صمت وعده داد که این عدد در سال جاری به ۱.۷ میلیون دستگاه برسد؛ وعده‌ای که برای تحقق آن باید پیش شرط‌هایی رعایت شود.
اگر به همین راحتی ساختارها تغییر یابند باید منتظر تفکیک وزارت راه و مسکن یا تعاون با کار هم باشیم اما اگر وزرایی که از ابتدای شروع به کار همین دولت با مردم و متخصصان صحبت کرده و به ناهماهنگی های موجود و دلایل آن اشاره کنند حتما رهیافت مناسب تری با ظرفیت سازی بیشتر جایگزین اینگونه تصمیم ها می شود.
در حالی که از میانه فروردین ماه قرار بود همه موبایل‌ها با استفاده از ارز تالار دوم مرکز مبادله ارز و طلا وارد شود، گزارش‌ها حاکی از این است که همچنان موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود وارد می‌شود و احتمالا سوء استفاده‌هایی هم از این رویه در جریان است.
در حالی آگهی های خرید و فروش حق ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه در فضای مجازی رایج شده که بنا بر اعلام نهادهای مسئول، کسانی که مدعی فروش حق ثبت‌نام در سامانه یکپارچه هستند کلاهبردار و متخلف هستند و خریدار هم متضرر خواهد شد.
سرپرست وزارت صمت خبر داد

ایران آماده فتح بازارهای جدید صادراتی

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید که در چارچوب نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۳، ایران آماده حضور در بازارهای صادراتی جدید می‌شود.
مدیران خرید در فروردین‌ماه راوی رکود در بخش صنعت بودند. شامخ صنعت در نخستین‌ماه سال با ثبت عدد ۶۳/ ۳۵ به کمترین میزان خود طی ۳۶ماه رسیده است.
نسبت به یک ماه گذشته صورت گرفت

ریزش ۵ تا ۹۵ میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

بررسی قیمت خودروها در بازار امروز (شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) نشان می‌دهد که قیمت بیشتر محصولات دو خوردوساز بزرگ در بازار نسبت به یک ماه پیش، اغلب در بازه ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان کاهش داشته، اما در این بین کاهش تا ۹۵ میلیون تومانی را هم شاهد بودیم.
براساس اعلام قبلی وزارت صمت قرار بود ثبت نام نوبت دوم در طرح سامانه یکپارچه عرضه خودرو از امروز ۱۶ اردیبهشت آغاز شود اما براساس اطلاعات واصله، زمان ثبت نام به دلیل مسائلی از جمله آنالیز وضعیت ثبت نام به تعویق افتاده است.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که برای تامین ارز واردات خودرو از ظرفیت ارز با منشاء خارجی استفاده شود. در این صورت از داخل ارز بیرون نرفته و در عین حال هم مشکل بازار خودرو حل می‌شود.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت می‌گوید در سال گذشته حدود ۱۴۷ هزار تن کالای غیر نفتی به ارزش ۲۴۳ میلیون و ۱۶۸ هزار دلار به سوریه صادر شد که از لحاظ وزنی ۱۰.۶ درصد و از لحاظ ارزش ۱۱.۴ درصد رشد داشته است.
طبق آمار، در سالی که گذشت نسبت به سال ۱۴۰۰، میزان صادرات فولاد ایران افت قابل توجهی را تجربه کرده است. در مجموع قریب به ۱۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تن انواع اقلام فولادی (شمش، محصولات و مقاطع فولادی و آهن اسفنجی) صادر شده که نسبت به میزان صادرات صورت گرفته در مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افت چهار تا ۱۸ رصدی رخ داده است.