صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

آشفتگی در بازار لوازم خانگی قابل کتمان نیست. تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقدند قیمت تولیداتشان با توجه به رشد هزینه تولید نه‌تنها بالا نیست بلکه کفاف هزینه‌هایشان را هم نمی‌دهد.
صورت‌های مالی ارائه شده از سوی سه خودروساز بزرگ کشور به سازمان بورس، از رشد ۴۵ درصدی هزینه‌های سربار این سه شرکت در سال جاری حکایت دارد.
این روزها روز به روز قدرت خرید مردم در حال آب رفتن است! بعد از گوشت، مرغ، لبنیات، روغن و... حالا نوبت به گرانی میوه رسیده است تا وجودش آرام آرام در سبد مصرفی خانواده های ایرانی کم رنگ یا حتی محو شود.
سخنگوی گمرک گفت: تجارت خارجی کشور در دی ماه، رشد ۵۵ میلیون دلاری در واردات و کاهش ۶۹۳ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آذر ماه تجربه کرده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: قانون اتاق بازرگانی قدیمی شده بود و صد درصد نیاز به اصلاح داشت. ولی قانونی که دارند تصویب می‌کنند مورد تایید فعالان اقتصادی نیست.
شب گذشته برای نخستین بار ۱۶۴ عضو سازمان تجارت جهانی، یک زن را با نام انگازی اوکونجو ایویلا، اهل نیجریه را به سمت رئیس جدید سازمان تجارت جهانی برگزیدند.
رئیس اتاق بازرگانی با بیان این که مشکلات داخلی هزینه‌های زیادی را برای تولید به‌بار آورده است گفت: در سه سال گذشته ۳۰درصد از افزایش هزینه‌ها در کشور ریشه در عوامل خارجی دارد و ۷۰درصد دیگر آن ناشی از عوامل داخلی است.
تب بیمارگونه‌ی ثروت‌اندوزی به‌هرقیمت که بیش از هرچیز ریشه در ناامنی وضعیت اقتصادی دارد، به مرحله‌ای رسیده که می‌رود تا چیزی جز کوه و دشت‌هایی مخروبه برای نه‌تنها آیندگان، که برای همین ده بیست سال آینده‌ی خودمان هم باقی نگذارد.
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن با اعلام اینکه نظام قیمت گذاری در بازار آهن مشکل دارد، گفت: نمی دانیم براساس کدام استدلال و یا شیوه نامه قیمت در بازار یک مرتبه افزایش پیدا می‌کند.
رئیس انجمن قطعه‌سازان کشور پاسخ داد:

علت تداوم زیان خودروسازان چیست؟

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: ریشه قیمت خودرو بستگی به نرخ ارز دارد، ارز به نقدینگی موجود در اقتصاد وابسته است. اکنون شاهد وجود حجم نقدینگی سرسام آوری در اقتصاد کشور هستیم و این مساله تبعات سوئی برای زنجیره خودروسازی کشور به دنبال دارد.
شرکت ایران‌خودرو در بیست‌وسومین همایش شرکت‌های برتر ایران که در مرکز همایش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، برترین رتبه کشور در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرو را از آن خود کرد.
مجلس شورای اسلامی این روزها در حالی به‌دنبال نهایی کردن عرضه خودرو در بورس‌کالا است که نمایندگان تاکید می‌کنند با آزادسازی قیمت مخالف هستند، زیرا معتقدند اعمال این سیاست به التهاب بازار دامن خواهد زد.
«انتظارات» در بازار محصولات دیجیتال تغییر کرد. تحقیقات میدانی از بازار فروش موبایل، تبلت و تجهیزات‌کامپیوتر نشان می‌دهد روند ریزش قیمت‌ها که از اواخر پاییز شروع شده بود و در دی ماه شدت گرفت، هم‌اکنون به‌دلیل آنچه «شکل‌گیری دوباره انتظارات تورمی» عنوان می‌شود، متوقف شده است.
قطع برق، قطع گاز و افزایش کرایه‌های حمل طی هفته‌های اخیر موجب افزایش قیمت سیمان شده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان این که روند کاهشی قیمت خودرو‌های داخلی ادامه خواهد یافت در مورد گرانی مرغ هم گفت: تا چند روز آینده وضعیت قیمت مرغ به حالت اول برمی گردد.