صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

گزارش «پرسون» از دغدغه های تعمیر وسایل برقی؛

تعمیر یا خرید وسیله نو!

با عوض شدن شرایط اقتصادی ایرانی ها در سه سال گذشته، با بالا رفتن قیمت لوازم برقی، تعمیر آنها هم گرانتر شده است.

هر‌روزه واحدهای صنعتی می‌میرند و صنعت اصیل و واقعی کوچک و کوچک‌تر می‌شود؛ چنان‌که سهم صنعت از حدود 20 درصد در اوایل دهه 70 به حدود 15 درصد در این سال‌ها کاهش یافته است و اتکای آن به منابع معدنی و انرژی بیشتر شده است.
خودروهای خارجی همچنان بدون مشتری هستند. نایب رئیس دوم اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با تایید این خبر می‌گوید: با توجه به نوسان قیمت ارز خودروهای خارجی گران نشده و تقاضایی برای این خودروها در بازار وجود ندارد.
بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه کارخانجات داخلی موفق شدند ۸۸۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه لباس‌شویی تولید کنند که در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته رشد ۵۳.۲ درصدی داشته، میزان تولید تلویزیون نیز در این مدت ۴۴.۷ درصد افزایش یافته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد؛ بزودی بسته کامل تامین مالی برای توسعه و تامین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی به کارگروه جهش تولید ارائه می‌شود.
در نشست کمیسیون تسهیل تجارت، رئیس سازمان توسعه تجارت «امکان ترخیص کالاهای اولویت دپو شد ه در گمرک، چالش‌های موجود جهت ثبت سفارش شرکت‌های بازرگانی فاقد سابقه، تصمیمات اخیر کمیسیون تلفیق درباره تبصره یک قانون بودجه 1400 و حذف ارز ترجیحی» موردبحث و بررسی قرار گرفت.
‎معادن این روزها یک گنج پنهان در زیر زمین به حساب می آید که کشورمان از این نعمت خدادادی نیز بهره مند است و طبق آخرین تحقیقات در وزارت صمت حدود ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران وجود دارد و ایران یکی از 15 کشور ذخایر معدنی جهان به شمار می رود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به اینکه تامین میوه استان تهران با هدف تنظیم بازار شب عید در حال انجام است از سهمیه ۳۰۰۰ تن سیب و ۳۰۰۰ تن پرتقال برای استان تهران در شب عید خبر داد.

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه سال جاری، از بین ۲۹ کالای منتخب صنعتی، تولید ۲۰ کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۰.۳ تا ۵۵۴ درصد افزایش یافته، تولید انواع لوازم خانگی با ۳۹.۶ درصد افزایش به بیش از ۳.۵ میلیون دستگاه رسیده و مانند ماه‌های اخیر بیشترین کاهش تولید مربوط به روغن ساخته شده نباتی بوده است.
رئیس کمیسیون صنایع گفت: مقامات دولتی وزارت صنایع و مقامات دیگر که به مجلس می آیند فضا فضای کمک و تشویق به اینهاست فضای ما در یک کمیسیون تخصصی بحث های جناحی نیست ما تشویقش و کمکشان می کنیم.
تجارت ایران با اوراسیا با کلید خوردن توافقنامه تجاری، در ۱۰ ماهه ابتدای امسال ۱۰۴ درصد رشد داشته که موید آن است که این توافقنامه می تواند یک فرصت بی نظیر برای بی اثرکردن تحریم ها باشد.
طی مکاتبات صورت گرفته بین گمرک ایران و دستگاه‌های مربوطه جهت تعیین تکلیف و ترخیص پارچه‌های تولید ماسک (ملت بلون) در نهایت موانع موجود برطرف و ترخیص این کالا فورا صورت خواهد گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از آغاز عملیات اجرایی خط دوم انتقال آب از هرمزگان به خراسان جنوبی و رضوی، به زودی خبر داد و گفت: ظرفیت تولید خودرو از ۱۶۰ هزار دستگاه سالیانه در اوایل انقلاب به دو میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه در حال حاضر رسیده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار جداول آماری وضعیت قیمت برخی کالاهای اساسی را در دی‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بررسی کرد که دامنه درصد نرخ ها بالاترین در سطح ۱۲۹.۴ درصد و کمترین ۲۷ درصد است.
در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در راستای ارائه خدمات و تسهیلات گردشگری به بازنشستگان فولاد، تفاهم نامه همکاری فیمابین کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و صندوق بازنشستگی فولاد توسط مدیران عامل دو مجموعه در دفتر مدیرعامل صندوق امضا شد.

محصولات عرضه شده در طرح فروش فوق العاده شامل سایپا ۱۵۱، تیبا صندوقدار، تیبا ۲، ساینا دنده ای، کوییک دنده‌ای و کوییک آر هستند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید واردات اتوبوس دست دوم خلاف اقتصاد مقاومتی است و هر وزیری که به دنبال اجرای این موضوع است، باید در برابر مجلس و کمیسیون صنایع و معادن پاسخگو باشد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام اعلام کرد: تاکنون بیش از پنج کشور از داخل و خارج از منطقه تقاضای پیش خرید واکسن ایرانی کرونا را از ما داشتند اما تا زمانی که نیاز کشور تامین نشود، واکسن صادر نخواهیم کرد.