حجت‌الله فیروزی:

عرضه خودرو در بورس به این شروط موفق خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از 3 شرط موفقیت عرضه خودرو در بورس پرده برداشت.
تصویر عرضه خودرو در بورس به این شروط موفق خواهد شد

به گزارش سایت خبری پرسون، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی وجود تناسب میان عرضه و تقاضا، تبیین ساز و کار به نفع مصرف کننده و اختلاف حداکثر ۱۰ درصدی قیمت پایه و قیمت معامله را به عنوان شروط عرضه خودرو اعم از داخلی و خارجی در بورس عنوان و تاکید کرد: اگر در عرضه خودرو در بورس این سه شرط لحاظ نشود، قیمت‌ها قابل کنترل نیست و ماجرا به نفع مصرف کننده، مردم و مشتری تمام نمی‌شود.

حجت‌الله فیروزی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به پرسشی درباره استمرار عرضه خودرو در بورس و برخی اعتراضات در این زمینه اظهار کرد: اساساً اگر قرار باشد خودرو اعم از داخلی و خارجی در بورس عرضه شود باید سه شرط درباره آنها رعایت شود؛ نخستین شرط این است که عرضه زیاد باشد که رقابت را فاصله‌دار نکند و به نوعی میان عرضه و تقاضا تناسب وجود داشته باشد.

وی افزود: شرط دوم استمرار عرضه خودرو در بورس باید این باشد که بورس طوری ساز و کار خود را تبیین کند که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد و خودرو به دست دلالان نیفتد. بورس نباید به محل فعالیت کسانی که در حوزه خودرو کار اقتصادی می‌کنند تبدیل شود. شرط سوم نیز این است که رقابت میان مصرف کنندگان واقعی در بورس باید تا میزانی اتفاق بیفتد و درصد کمی از قیمت پایه بالاتر باشد؛ نباید رقابت به اندازه‌ای شود که قیمت خودرو بیش از ۱۰ درصد قیمت پایه افزایش داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر من اگر این سه شرط لحاظ شود، خودرو قابل عرضه در بورس است وگرنه قیمت‌ها قابل کنترل نیست و ماجرا به نفع مصرف کننده، مردم و مشتری تمام نمی‌شود. همانطور که از وقتی که فولاد در بورس عرضه شده است، شاهدیم که فقط مصرف‌کنندگان فولاد و کارخانجات فولادی و فعالان این حوزه با هم رقابت می‌کنند و رقابت نیز در آنقدر زیاد نیست که قیمت‌ها را بصورت صعودی بالا ببرند، در عرصه خودرو نیز باید همین اتفاق بیفتد و مصرف‌کنندگان واقعی باید شناسایی شوند و با یکدیگر رقابت کنند تا قیمت بالا نرود.

فیروزی در پایان تاکید کرد: اگر قرار باشد خودرو عرضه شود و هر فردی با هر شرایطی خرید کند، طبیعی است که فعالان بازار که بر شرایط مشرف هستند حتماً برنده ماجرا هستند و مردم متضرر می‌شوند.

منبع:ایسنا

456993