صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در آیین معارفه معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان، پیگیری بیانات و مطالبات اخیر رهبری در مراسم روز درختکاری درباره گرانی بازار را مأموریت و اولویت کاری معاونت نظارت و بازرسی امور تولیدی عنوان کرد و از معاون جدید این حوزه و بازرسی های امور «صمت» و «جهاد کشاورزی» خواست که این موضوع را با جدیت دنبال کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فعال سازی واحدهای راکد و نیمه ‌راکد در کشور از سوی ۵۰۰ مشاور بخش خصوصی و دانشگاه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا این واحد‌ها پس از بررسی و رفع مشکلات به چرخه تولید بازگردند.
معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به محدودیت‌های روش‌های تامین سرمایه سنتی از ایجاد ارتباط بین حوزه تولید و صنعت خبر داد و گفت: یکی از اقدامات مهم وزارت صمت معرفی و استفاده از روشهای جدید تامین مالی و تمرکز بر روی بازار سرمایه در حوزه تولید است.
استقبال مصرف‌کنندگان از خودروهای برقی، برنامه‌های دولت جدید آمریکا برای کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای و... عواملی هستند که افق بازار این خودروها را امیدبخش کرده‌اند و در این میان، تحولات آینده، اثرات گوناگون بر شرکت‌ها و صنایع جهان خواهد داشت.
سرنوشت قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰، مهم‌ترین پرسش این روزهای سه گروه حاضر در بازار خودرو است. «سمت عرضه»، «واسطه‌ها و تقاضای غیرمصرفی» و همچنین «خریداران مصرفی خودرو» با توجه به تغییر سنتی سطح قیمت‌ها در ابتدای هر سال، اکنون به‌دنبال یک پیش‌بینی درباره شکل تغییر قیمت خودرو در سال جدید هستند.
مالیات بر عایدی سرمایه یکی از انواع مالیات در اکثر کشورهاست که با هدف کنترل سوداگری در کوتاه‌مدت انجام می‌شود و پایه‌ریزی این نوع مالیات، نه با هدف درآمدزایی برای دولت که در جهت جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه و ابزاری برای حرکت جریان سرمایه از بخش‌های غیرمولد به بخش‌های تولیدی است.
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در سال گذشته درصد واحدهای راکد در کشور بیش از ۲۲ درصد بود که در سال‌جاری این رقم به کمتر از ۱۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

هرساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بازار خرید و فروش خودرو با رونق بسیار بالایی روبه‌رو بود و هرکس در صدد خرید خودرو بود تا بتواند سفرهای نوروزی را به‌راحتی انجام دهد و دغدغه‌ای در تعمیر خودرو نداشته باشد اما در دو سال اخیر نوسان قیمت ارز و اختلاف قیمت بالای کارخانه با بازار عاملی شد تا دیگر مردم رغبتی به خرید خودرو آن هم در روزهای پایان سال نداشته باشند البته شرایط شیوع کرونا نیز بر حجم کسادی بازار خودرو اضافه کرده است.
مدیر مهندسی خودرو در پروژه تارا، گفت:‌ تارا تنها خودروی داخلی و با نشان ایرانی است که علاوه بر استانداردهای تصادف از روبرو و تصادف از پهلو، موفق به دریافت تاییدیه استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده شده است.
اخذ مالیات از خودروهای گران‌قیمت از وعده‌های نمایندگان مجلس یازدهم بود که به نظر می‌رسد این روزها با تصویب بودجه ۱۴۰۰ شکل عینی به خود پیدا کرده و قرار است شاهد اخذ مالیات از آنها باشیم، اما به نظر کارشناسان، این طرح ایراداتی دارد که اجرایی شدن آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با اشاره به اقدامات وزارت صنعت معدن و تجارت در راستای تعدیل قیمت ها و تنظیم بازار از تعدیل قیمت کالاهای پرمصرف در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان خبر داد.

رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیان کرد: در بهمن ماه امسال 13 هزار و 530 گشت مشترک بازرسی برگزار شد که منجر به تشکیل 5 هزار و 987 پرونده تخلف به ارزش حدود 1400 میلیارد ریال شده است.

بازار خودرو روزهای نسبتا آرامی را سپری می‌کند و همزمان با ثبات قیمت ارز قیمت خودرو نیز از ابتدای هفته تاکنون ثابت مانده است؛ در این بین اما متقاضیان خودرو به امید کاهش قیمت‌ها از این بازار کوچ کرده‌اند و تنها معدود مصرف‌کنندگان واقعی در این بازار حضور دارند.

وزیر صنعت معدن و تجارت در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها در راستای توسعه تولید گفت: با پیگیری ستاد تسهیل، تنها در شهرک‌های صنعتی با فعال‌سازی هزار و ۴۲۰ واحد تولیدی راکد، فرصت اشتغال برای ۲۴ هزار نفر ایجاد شد.
معاون وزیر صمت و رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به ۴۰هزارتن خرمای فروش نرفته کشاورزان استان بوشهر گفت: مشکلی برای جذب خرمای کشاورزان استان بوشهر وجود ندارد.
معاون وزیر صمت گفت: علی‌الرغم اینکه بحث کرونا بود کل صنعت دنیا با رکورد مواجه شده بود تولید فولاد ایران افزایش پیدا کرده و ما جز ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه تولید فولاد هستیم.
معاون وزیر صمت در افتتاحیه هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی:

مدیریت طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای ۹ کلانشهر توسط ایدرو

معاون وزیر صمت با اعلام اینکه این سازمان توسعه ای مدیریت طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای ۹ کلانشهر را بر عهده دارد بر توانمندی‌های شرکتهای داخلی در حوزه طراحی و مهندسی قطعات ریلی تاکید کرد.