به گزارش سایت خبری پرسون، دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک در اواسط بهمن ۱۴۰۱ به تولید انبوه می رسد و قرار است تا در سال آینده به صورت کامل جایگزین دنا پلاس توربو اتوماتیک فعلی شود. دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک از نظر امکانات رفاهی، توانایی حرکتی و برخی ویژگی های دیگر بالاتر از نسخه فعلی قرار می گیرد و در این گزارش به سراغ تفاوت های این دو خودرو رفته ایم.
چندی پیش گروه صنعتی ایران خودرو پیشرانه EFP که نسخه ارتقا یافته پیشرانه EC7 است را به صورت رسمی رونمایی کرد و در حاشیه این مراسم، دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید هم با این پیشرانه معرفی شد. به گفته مدیران ارشد ایران خودرو، تولید دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید با پیشرانه EFP در اواسط بهمن ۱۴۰۱ آغاز می شود و به مرور زمان، این تیپ دنا پلاس جایگزین نسخه فعلی توربو اتوماتیک خواهد شد.
دنا پلاس توربو اتوماتیک فعلی پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. اما در نسخه EFP این پیشرانه به زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی این قوای محرکه به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. همچنین مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک EFP از نسخه فعلی کمتر است و می تواند از ۱۶۰۰rpm گشتاور حداکثری را به چرخ ها منتقل کند. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها، یاتاقان ها، سیستم خنکاری، میل سوپاپ ها و… در دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک متفاوت با نسخه معمولی TC7 است.
دنا پلاس توربو اتوماتیک فعلی به امکاناتی مانند سانروف، ۴ کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی های برقی جلو، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، آینه های تاشو برقی، چراغ روشنایی روز، حالت اسپرت و برفی جعبه دنده، حالت تیپ ترونیک جعبه دنده، دوربین و سنسور پارک عقب، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی، ترمز ABS، EBD، شیشه های دودی عقب و… مجهز است.
اما در دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک و جدید قابلیت اپل کارپلی و اندروید اتو به صورت استاندارد در این خودرو وجود دارد و از همان ابتدا، این سدان ارتقا یافته با این قابلیت در بحث مالتی مدیا به بازار می آید. همچنین سنسور نور و سنسور باران هم به دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید اضافه شده و دکمه های ورود بدون کلید بر روی دستگیره بیرونی آن نصب گردیده است. دکمه استارت هم در پایین کنسول مرکزی این تیپ دنا پلاس دیده می شود که پیش از این در این خودروی ملی وجود نداشت. سیستم پایش باد تایرها هم در این نسخه دنا پلاس توربو نصب شده است.
به گفته مدیران ایران خودرو، پس از حل چالش های تامین قطعات سخت افزاری سامانه کنترل پایداری الکتریکی، دنا پلاس توربو EFP هم مانند تارا به این قابلیت مجهز خواهد شد.
ویژگی | دنا پلاس توربو اتوماتیک | دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک |
حجم پیشرانه (لیتر) | ۱.۶۵ | ۱.۶۵ |
فناوری | توربوشارژر | توربوشارژر |
جعبه دنده | ۶ سرعته اتوماتیک AT | ۶ سرعته اتوماتیک AT |
قدرت (اسب بخار) | ۱۵۰ | ۱۶۱ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۲۱۵ | ۲۴۰ |
حداکثر گشتاور (RPM) | ۲۲۰۰-۴۸۰۰ | ۱۶۰۰-۴۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۹.۶ | ۹.۱ |
مصرف سوخت بهینه (Lit/100km) | ۸.۱ | ۶.۸ |
زمان بندی متغییر سوپاپ ها DVVT | ندارد | دارد |
فرمان کمکی برقی | دارد | دارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
شیشه های عقب دودی | دارد | دارد |
دوربین و سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی | دارد | دارد |
ورود بدون سوییچ | ندارد | دارد |
استارت دکمه ای | ندارد | دارد |
چراغ روشنایی روز | دارد | دارد |
سنسور پایش باد تایرها | ندارد | دارد |
سنسور نور | ندارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | دارد |
آینه های تاشو برقی | دارد | دارد |
نمایشگر لمسی | دارد | دارد |
اپل کارپلی و اندروید اتو | در همه تولیدات دیده نمی شود | دارد |
صندلی های برقی جلو | دارد | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی | ندارد | سال ۱۴۰۲ اضافه می شود |
سامانه کنترل پایداری الکتریکی | ندارد | سال ۱۴۰۲ اضافه می شود |
چهار کیسه هوا | دارد | دارد |
تفاوت فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک و دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک چیست؟
دنا پلاس توربو اتوماتیک فعلی پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژر ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می کند. اما در نسخه EFP این پیشرانه به زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی مجهز شده و توان خروجی این قوای محرکه به ۱۶۱ اسب بخار با گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر رسیده است. همچنین مصرف سوخت دنا پلاس توربو اتوماتیک EFP از نسخه فعلی کمتر است و می تواند از ۱۶۰۰rpm گشتاور حداکثری را به چرخ ها منتقل کند. سرسیلندر، میل لنگ، سوپاپ ها، یاتاقان ها، سیستم خنکاری، میل سوپاپ ها و… در دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک متفاوت با نسخه معمولی TC7 است.
چه امکانات بیشتری در دنا پلاس توربو EFP اتوماتیک وجود دارد؟
سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمه ای، ورود بدون کلید، اپل کارپلی، اندروید اتو و سامانه پایش باد تایرها از جمله امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک جدید (EFP) است.
منبع:اسب بخار