فرمان انحصاری شورای رقابت

شورای رقابت در حالی دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را اعلام کرد که طبق این دستورالعمل، بازار تمامی خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی، انحصاری تشخیص داده شده و مشمول قیمت‌گذاری است. شورای رقابت در این دستورالعمل برخلاف گذشته فرمولی برای قیمت‌گذاری ارائه نکرده و تنها به رتبه‌بندی خودروها برای تعیین قیمت پرداخته است. مبنای تنظیم قیمت خودرو نیز ضوابط قیمت‌گذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت‌ها است که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود.
تصویر فرمان انحصاری شورای رقابت

به گزارش سایت خبری پرسون، شورای رقابت دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری را در حالی اعلام کرد که طبق آن، بازار همه خودروها اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی، انحصاری تشخیص داده شده و بنابراین همگی مشمول این دستورالعمل هستند و نباید در بورس کالا عرضه شوند. طبق اعلام شورای رقابت، دیگر هیچ خودرویی اعم از وارداتی، مونتاژی و داخلی در بورس کالا عرضه نخواهد شد و فروش از طریق سامانه یکپارچه صورت می گیرد.

بنابر این دستورالعمل، شورای رقابت سعی کرده خود را از قالب یک قیمت‌گذار صرف در بازار خودرو خارج کند. از طرفی، طبق اعلام سخنگوی شورای رقابت، این شورا دیگر مانند گذشته خودرو را قیمت‌گذاری نخواهد کرد و صرفا دستورالعمل را تدوین می‌کند و اجرای آن با دولت است. دستورالعمل جدید شورای رقابت چند نکته مهم دیگر را نیز در خود جای داده؛ از جمله اینکه هیچ اشاره مستقیمی به ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا نکرده و بنابراین مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار «خودروی بورسی» است.

بازگشت شورای رقابت به «خودرو» (برای بار سوم) پس از آن جدی شد که سازمان بازرسی کل کشور، نماینده این شورا و مدیران دو خودروساز بزرگ کشور را احضار کرد و آنها را بابت التهاب بازار مورد مواخذه قرار داد. در این جلسه همچنین سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت را بابت عدم ورود به بازار خودرو سرزنش کرد و خواستار اقدام عاجل این شورا با توجه به اختیارات قانونی‌اش شد. در کنار این ماجرا، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با ارسال نامه‌ای به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا خواستار بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو شدند.

در واکنش به این اتفاقات، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حالی که انتظار می‌رفت موضعی مخالف بگیرد، همراه شورای رقابت شد و صحبت از تعامل با این شورا کرد. در نهایت نیز مشخص شد وزارت صمت و شورای رقابت به دنبال تعامل و توافق دوجانبه برای رسیدن به یک طرح و نقشه مشترک بابت مدیریت و تنظیم بازار خودرو هستند. حالا به نظر می‌رسد دستورالعملی که شورای رقابت برای تنظیم بازار خودروی سواری منتشر کرده، با همفکری و به نوعی چراغ سبز وزارت صمت بوده است. به هر حال، به نظر می‌رسد مهم‌ترین و شاید پر‌حاشیه‌ترین پیام دستور‌العمل جدید شورای رقابت، حذف «خودروی بورسی» است. طبق اعلام مسوولان شورای رقابت، خودروهای وارداتی، مونتاژی و تولید داخل انحصاری تشخیص داده شده و بنابراین هیچ یک از خودروها تا وقتی وضع بازار متعادل شود، دیگر در بورس عرضه نمی‌شوند.

با توجه به اینکه وزارت صمت از ابتدا نیز چندان موافق عرضه خودرو در بورس کالا نبود، مشخص است که بر توقف «خودروی بورسی» با شورای رقابت به توافق رسیده است. شورای رقابت چندی پیش نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان بورس، خواستار توقف عرضه خودروهای انحصاری در بورس کالا شد، نامه‌ای که البته واکنش‌های منفی زیادی را به دنبال داشت. در نهایت نیز شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد عرضه خودرو در بورس کالا تا زمان اعلام دستورالعمل شورای رقابت ادامه خواهد یافت. در این بیانیه تاکید شد اگر دستورالعمل شورای رقابت در تضاد با عرضه خودرو در بورس کالا بود، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به ماجرا ورود کرده و تصمیم نهایی را خواهد گرفت.

بنابراین با وجود اینکه طبق دستورالعمل شورای رقابت، بازار همه خودروها در ایران انحصاری تشخیص داده شده و دیگر نباید در بورس کالا عرضه شوند، این تصمیم برای اجرا نیازمند تایید شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست. طبعا اگر این شورا دستورالعمل شورای رقابت را تایید نکند، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت. حالا اینکه نظر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در این ماجرا چه باشد، بستگی به مواضع جدید دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه دارد.

در این بین، نمایندگان مجلس نسبتا موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و تنها با شیوه اجرایی فعلی آن مخالف هستند. از آن سو اگر نظر سازمان بازرسی کل کشور را موضع قوه قضائیه بدانیم، این قوه به توقف عرضه خودرو در بورس کالا رای خواهد داد. این وسط می‌ماند دولت که به نظر می‌رسد با توجه به برنامه مشترک آن با شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری)، موافق «خودروی بورسی» نیست. با این فرضیات، عرضه خودرو در بورس کالا پس از تنها چند ماه، متوقف شده و فروش همه خودروها اعم از داخلی، وارداتی و مونتاژی به سامانه یکپارچه منتقل خواهد شد. این سامانه را وزارت صمت ایجاد کرد و چند دور فروش نیز در آن صورت گرفت، اما همین دو سه ماه پیش از مدار خارج شد.

461352