صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

روز گذشته ایران‌خودرو لیست قیمت محصولات خود در تیرماه ۱۴۰۰ را منتشر کرد. این اقدام ایران‌خودرو بدعتی جدید محسوب می‌شود. البته با توجه به اینکه هنوز خودروسازی سایپا لیست قیمت محصولات خود مربوط به تیرماه امسال را منتشر نکرده مشخص نیست این اقدام ایران‌خودرو در انتشار لیست قیمت محصولات به صورت ماهانه تکلیف جدید وزارت صمت به خودروسازان است یا اینکه ایده مدیران ارشد ایران‌خودرو بوده است.
یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

چالش‌هایی که وزارت صمت مجبور به حل آن است

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با توجه به اینکه بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص ملی کشور در وزارت صمت است، می‌طلبد مجموعه نهادهای قانون‌گذار، نظارتی، بانک مرکزی و کارشناسان اقتصادی و صنعتی کمک کنند و وزیر صمت با تشکیل کمیته‌های مشورتی بتواند راهبردهای از قبل تعریف شده و برنامه‌ریزی عملیاتی را بدرستی بازبینی و بازشناسایی کنند.
مرکز عرضه دارو یکی از ملزومات هر محیط زندگی به حساب می آید تا شهروندان هر زمان از طول شبانه روز که نیازمند اقلام بهداشتی و درمانی شدند بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند؛ اما این مکان ها که به نوعی محیط درمانی به حساب می آیند به شکل قارچ گونه در محلات کلانشهر تهران احداث می شوند و به نوعی به یک بنگاه اقتصادی تبدیل شده اند.
تراز تجاری با خیز صادرات غیرنفتی مثبت شد. جزئیات آمارهای تجارت خارجی ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که پرش صادرات در خردادماه علاوه بر اینکه تراز تجاری کشور در این ماه را به مثبت ۷۰۵ میلیون دلار رسانده، تراز تجاری را در کل فصل بهار نیز مثبت کرده است.
پرونده ویژه پرسون؛ چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم/ بخش هفتم

قیمت‌گذاری دستوری دولت معضل اصلی بازار خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: دولت بعدی باید قیمت‌گذاری خودرو را آزاد و روند تولید را افزایش دهد. در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس غیرممکن است و ابهامات، واسطه‌ها و تنش‌ها در تولید و فروش را افزایش می‌دهد.
قرار است امروز، پنجشنبه سایت ایران‌خودرو پیش‌فروش خود را آغاز کند. ۱۰۰ میلیون تومان امروز پرداخت کنید و بعد یک سال خودرو را تحویل بگیرید و در این مدت مبلغ کامل را تسویه کنید.
پرسون از ضرورت بالا بردن میزان تولید گزارش می دهد؛

افزایش تولید راهکار نجات بازار خودرو/ مصرف کنندگان همچنان ناراضی

گرچه بسیار بر این باور هستند که نیاز بازار داخلی خودرو در ایران یک میلیون دستگاه در سال است، اما نیاز واقعی خودرو در بازار داخلی حدود دو میلیون دستگاه است در حالی که تمامی کارخانه های مونتاژ کار داخلی زیر یک میلیون دستگاه تولید دارند و این کمبود در بازار موجی از گرانی به بار می آورد.
انتشار اخبار مربوط به رشد ۱۴۵درصدی زیان تولید در سال ۹۹، طی هفته جاری با واکنش‌های متعددی در فضای مجازی روبه‌رو شد. بسیاری از کاربران این سوال را مطرح کردند که چطور با وجود افزایش سه مرحله‌ای قیمت‌ها در سال گذشته، خودروسازان باز هم رشد زیان را در صورت‌های مالی خود دارند؟ پاسخ مشخص است.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پیامی، پیروزی رییس جمهور منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را تبریک و تهنیت گفت و تداوم موفقیت ایشان را در عرصه صیانت از حقوق ملت ایران خواستار شد.
خودرو طی چهار سال دولت دوازدهم به پنچ روش مختلف قیمت‌گذاری شد. روش‌هایی که خودروساز را با زیان تولید روبه‌رو کرد و بر تنور بحران بازار خودرو دمید. در این چهار سال گاه شورای رقابت با فرمول‌های ابداعی خود پا به میدان قیمت‌گذاری خودرو می‌گذاشت یا ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت به جای خودروساز به تعیین قیمت می‌پرداختند.
زاوه در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

واردات خودرو در شرایط فعلی صحیح است؟

لید: یک کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: واردات خودرو در صورت تأمین منابع ارزی و اتخاذ یک تصمیم و روند ثابت اقدام مناسب و مفیدی است و در غیر این صورت زندگی فعالان این عرصه را نابود می‌کند.
آخرین مهلت ثبت فروش ریالی صادرات به عراق و افغانستان ۳۱ خردادماه سال جاری بوده و بر اساس ثبت کوتاژهای صادراتی در سامانه جامع تجارت، نسبت به رفع تعهدات ارزی این دسته از صادرکنندگان و اطلاع‌رسانی از طریق سامانه جامع تجارت اقدام خواهد شد.
کسری غفوری در خصوص انتخابات ٢٨ خرداد گفت: انتخابات، جوهر جمهوریت و روح مردم‌سالاری کشور ما است و چنان که قانون اساسی بر آن تاکید دارد، اراده الهی بر آن قرار گرفته است که سرنوشت اجتماعی ما تنها با اراده و خواست خودمان رقم بخورد.