تغییرات مکرر درمورد بخشنامه ارائه تسهیلات گمرکی به ۶۷۰ شرکت

رئیس کل گمرک در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرده فهرست شرکتهای ذیل دستور العمل فعالان مجاز اقتصادی تا اطلاع بعدی همچنان به قوت خود باقیست و این شرکتها میتوانند از تسهیلات مختلف گمرکی از جمله تودیع ضمانت نامه استفاده کنند.
تصویر تغییرات مکرر درمورد بخشنامه ارائه تسهیلات گمرکی به ۶۷۰ شرکت

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد رضوانی فر روز گذشته در بخشنامه ای به گمرکات اجرایی اعلام کرده است، از آنجائیکه دستورالعمل فعالان اقتصادی مجاز (AEO) در حال بازنگری میباشد و مواردی همچون شرایط احراز شرکت ها، معیارهای پذیرش، تسهیلات قابل ارائه نحوه رتبه بندی شرکت ها و... مشمول این بازنگری می باشند؛ مقتضی است مدیران و کارشناسان محترم نظرات اصلاحی و مشورتی خود را مبذول دارند. در ضمن تا زمان نهایی شدن دستورالعمل جدید دستورالعمل سابق و نامه شماره 104902 مورخ 1402/01/30 به قوت خود باقی است .

این بخشنامه در حالی به گمرکات اجرایی ابلاغ شده که چندی قبل دستور العمل فعالان اقتصادی مجاز به همراه یک فهرست ضمیمه شامل بیش از 600 شرکت، از سوی دو معاونت توسدعه مدیریت و برنامه ریزی به گمرکات ابلاغ شده بود. حدود 4 روز بعد رئیس کل گمرک در ابلاغیه به گمرکات اجرایی خواستار توقف اجرای دستور العمل مذکور شده بود.

گفتنی است، دو معاونت توسعه مدیریت و برنامه ریزی گمرک ایران در راستای ابلاغ دستور العمل نحوه اخذ ضمانت نامه تعهد ذیحسابی و بن بیمه از سوی رئیس کل و تصریح ابلاغ عناوین تجمیعی شرکتهای فعال اقتصادی مجاز (AEO) در بخش ضوابط الزامی عناوین شرکتهای مصوب این بخشنامه جهت برخورداری از تسهیلات مصرح در بخشهای مختلف را اعلام کرده‌ بوند.

در دستور العملی که در تاریخ 30 فرودین ماه ابلاغ شده، آمده بود، تعداد 676 شرکت طی 7 سال گذشته از سوی کمیته مرکزی فعالان اقتصادی مجاز به عنوان AEO تعیین و طی بخشنامه های متعدد به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ شده است. یک فهرست ابلاغی، تجمیع عناوین ابلاغی طی سنوات قبل تاکنون بوده و شرکتهای اعلامی مشمول برخورداری از تسهیلات سطح تعیین شده میباشند. لازم به ذکر است خروج هر شرکت از فهرست یاد شده صرفاً منوط به اعلام مراتب از سوی دبیرخانه کمیته مرکزی (دفتر مدیریت اطلاعات و برنامه ریزی) خواهد بود.

484617