صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

معاون برنامه‌ریزی جامع تولید سایپا‌ گفت: در راستای برنامه وزارت صمت و تاکید مدیریت ارشد گروه سایپا در راستای رشد تولید و عرضه خودرو به بازار، افزایش تولید خودرو در سایپا به‌اجرا درآمده و بر اساس برنامه تولید تدوین شده،تیراژ روزانه محصولات سایپا ۱۱ درصد افزایش خواهد یافت.
در نشستی که با حضور نماینده دولت، شورای نگهبان و مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد، ایرادات شورای نگهبان به طرح «ساماندهی صنعت خودرو» موردبحث و بررسی قرار گرفت. این طرح در مجلس دهم به تصویب رسیده بود که بعد از ارجاع به شورای نگهبان ایراداتی به آن وارد شد و کمیسیون صنایع مجلس یازدهم این ایرادات را برطرف کرد و موضوع واردات خودرو در این اصلاحیه وارد شد. شورای نگهبان مجددا ابهاماتی را درباره این طرح عنوان می‌کند که بخشی از آن مربوط به ناهمخوانی باسیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی بود. کمیسیون صنایع اصلاحیه طرح ساماندهی بازار خودرو را موردبررسی قرار داد و آن را تایید کرد تا بعدازاین در صحن مجلس به شکل دوفوریتی موردبررسی قرار بگیرد.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: محموله‌های ۲۵۴ کشتی حامل کالاهای اساسی شامل گندم، روغن، برنج و شکر در هفت ماه گذشته تخلیه شده است که رکوردی جدید محسوب می‌شود.

بررسی دو گزارش آماری، روند هشدارآمیزی را از عملکرد بخش صنعت در مهرماه ۱۴۰۰ منعکس می‏کند. هشدار نخست، رشد منفی «شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی» پس از ثبت ۱۶ ماه رشد مثبت بود. این شاخص که براساس آمار تولید ۲۸۰ شرکت صنعتی بورسی که نیمی از تولید کشور را تشکیل می‌دهند محاسبه می‌شود و به‌عنوان پیش‌نگر رشد تولید محسوب می‌شود، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/ ۱درصد کاهش یافته است.
با تلاش و کوشش کارکنان خدوم واحد حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه و در ادامه موفقیت‌های سال‌های اخیر، این واحد توانست در مهرماه 1400 در لبیک به پیام مقام معظم رهبری در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و شرایط دشوار تحریم‌های ظالمانه، رکورد بیشترین تعداد تعویض پاتیل سرباره را با اعمال کمترین توقف به کوره‌های قوس به ثبت برساند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از هفته آتی روزانه ۷۰۰ دستگاه خودرو بیشتر در کشور تولید خواهد شد، از عرضه خودروهای کف پارکینگ خودروسازان تا ۲ ماه آینده خبر داد.
نمایندگان مجلس با دو هدف جدید برای آزادسازی واردات خودرو دست به‌کار شدند. پیش از این مجلس با هدف تنظیم بازار خودرو، طرح آزادسازی را تصویب کرد. حال در شرایطی که کمیسیون صنایع مشغول رفع اشکالات شورای نگهبان به آن طرح است، برخی نمایندگان طرح ثانویه برای واردات خودرو با هدف تامین مالی مترو و تامین کسری بودجه دولت ارائه می‌کنند.
در حالی که اخیرا مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تاکید کرده اند که افزایش قیمت لوازم خانگی غیرقانونی است، نامه‌ سازمان حمایت به برخی تولیدکنندگان داخلی نشان می‌دهد قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و این سازمان خواستار لیست جدید قیمت و مستندات افزایش قیمت شده است.
فولاد مبارکه با تکمیل زنجیره بومی تولید توانسته این شرکت را به جایگاه اول صنعت فولاد کشور ارتقا دهد. تولید ورق‌های رنگی، ورق خودرو و همچنین انواع ورق‌های موردنیاز در تولید لوازم‌خانگی ازجمله اقداماتی به شمار می‌رود که این شرکت را در میان حلقه‌های اصلی زنجیره فولاد کشور و به تعبیری دیگر، حلقه وصل صنعت فولاد نشانده است.
رئیس اتحادیه ابزار فروشان تهران از رکود در بازار ابزار فروشان خبرداد و گفت: ساخت و ساز مسکن ارتباط مستقیمی با صنف ابزار فروشان دارد و این روزها به دلیل کاهش ساخت و ساز مسکن این صنف نیز در رکود قرار دارد.
یک مقام مسئول در گفت وگو با پرسون مطرح کرد؛

افزایش 200 برابری قیمت مواد اولیه پلاستیک

مدیر اجرایی تعاونی های تولید کننده پلاستیک کشور گفت: مواد اولیه تولید نایلون و پلاستیک که از محصولات پتروشیمی تولید داخل است در یک و نیم سال اخیر بیش از 200برابر افزایش قیمت داشته است.
مسیری که شرکت فولاد مبارکه در دو دهه اخیر در پیش گرفته، به اذعان کارشناسان اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، مسیری صحیح، اصولی و رو به پیشرفت در راستای برنامه توسعه ایران اسلامی، اسناد بالادستی توسعه در حوزه صنعت و اقتصاد و در راستای فرمایشات راهبر اصلی نظام اسلامی و رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی بوده است.
گروه صنعتی ایران‌خودرو دومین مرحله فروش فوق‌العاده بدون قرعه‌کشی خودروی هایما S۷ پلاس توربوشارژر اتوماتیک را از ۱۰ صبح امروز (چهارشنبه/۱۲ آبان ماه) اجرا می‌کند. مهلت ثبت‌نام تا زمان تکمیل ظرفیت وجود دارد.