صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در پی تصمیم وزارت صمت مبنی بر تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، یک کارشناس خودرو ضمن تاکید بر اینکه برای جبران اشتباه فروش خودرو به ‌روش قرعه‌کشی، نباید به سمت روش‌های جایگزین اشتباه رفت؛ معتقد است اگر چه فروش خودرو از طریق بورس کالا می‌تواند خودروسازان را از زیان‌دهی خارج کند اما به‌ سبب عدم توازن میان عرضه و تقاضا، کمکی به مصرف‌کننده نخواهد کرد و با ایجاد نرخ جدید، مصرف کننده را با سه نرخی شدن قیمت دچار سردرگمی بیشتر می‌کند.
طبق اعلام سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، همزمان با پایان یافتن مهلت واریز وجه منتخبان نخستین طرح فروش یکپارچه خودروها، (۲۵ خرداد ماه)، این آمادگی وجود دارد که پنج محصول گروه خودروسازی سایپا شامل کوییک S، کوییک R، ساینا S، ساینا و احتمالا شاهین، را بدون فرآیند قرعه کشی و با سامانه یکپارچه عرضه کنیم؛ البته این موضوع بنابر قول سایپا و بسته به میزان ظرفیت باقی مانده از دوره فروش یکپارچه اول دارد.

با توجه به اظهارات قالیباف به نظر می‌رسد وزارت صمت در مسیر حذف قرعه‌کشی برای عرضه خودرو قرار دارد. اواخر سال گذشته رضا فاطمی‌امین وزیر صمت وعده داد در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی از طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز حذف خواهد شد. اظهارات وزیر صمت سبب شد متقاضیان با شروع سال جاری منتظر عرضه خودرو بدون قرعه‌کشی باشند.
قیمت پژو ۲۱۰۶ تیپ پنج امروز دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ به ۳۵۰ میلیون تومان و قیمت پراید ۱۱۱ به ۲۰۵ میلیون تومان رسید
ذوب‌آهن اصفهان در کنفرانس بیلت و محصولات تخت خاورمیانه و شمال آفریقا ( یازدهمین کنفرانس متال اکسپرت ) که روزهای ششم و هفتم ژوئن ۲۰۲۲ در مسقط پایتخت کشور عمان با حضور تعدادی از متخصصان و صاحب‌نظران فولاد و مواد اولیه برگزار شد، حضوری فعال داشت.
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ارائه همزمان لایحه اصلاح دوماده متفاوت از قانون بودجه سال جاری از سوی دولت به مجلس گفت: اینکه دولت بخش دوم لایحه که مربوط به حقوق گمرکی است را با موضوع قیر همزمان مطرح کرده است به این معناست که خود دولت نیز تمایلی به رای آوردن لایحه دو فوریتی خود نداشت.
رئیس مجمع واردات با بیان اینکه قبح کلمه قاچاق به کلی از بین رفته است، گفت: واردکننده رسمی و قانونی، در کنج بازار نشسته و این قاچاقی است که برای بازار تعیین تکلیف می کند.

دست‌اندازهای شرکت‌های دانش‌بنیان در یک نظرسنجی از ۱۰۰بنگاه فعال در این حوزه احصا شد.
قیمت پژو ۲۰۶ تیپ پنج امروز شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ به ۳۵۵ میلیون تومان و قیمت تیبا دو امروز به ۲۰۴ میلیون تومان رسید
یکی از سناریوها در خصوص آینده قیمت‌گذاری خودرو که البته احتمال رخ دادن آن با توجه به سیاست‌های دولت چندان محتمل نیست، آزادسازی قیمت با توجه به قانون ابلاغی مجلس است. با فرض اجرایی شدن این سناریو، به احتمال فراوان قیمت خودروهای داخلی نزدیک به بازار تعیین می‌شود، بنابراین رشدی شدید در نرخ کارخانه‌ای خودروها رخ خواهد داد.
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است تصمیم‌هایی از جمله تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، تنها می‌تواند بستر بروز رانت و معاملات غیرشفاف را در بازار خودرو تعمیق کند و این موضوع به زیان تولیدکنندگان و سهامداران و مصرف کنندگان است.
​درپی ایجاد ابهام‌ها و اخلال‌های ایجاد شده در رابطه با منتخبان ثبت‌نام کننده در اولین دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در حالیکه مهلت واریز وجه ابتدا تا ۱۸ خرداد ماه تمدید شده بود، مجدد این مهلت تا ۲۵ خرداد ماه تمدید شده و ادامه خواهد داشت.

تخصیص خودرو به منتخبان رزرو در قرعه کشی خودرو، تمدید مهلت واریز وجه برندگان قرعه‌کشی خودرو تا ۲۵ خرداد و توقف عرضه خودرو در بورس کالا از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.