اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

برای چهارمین ماه متوالی؛

نرخ رشد نقدینگی افت کرد

سخنگوی دولت اعلام کرد: برای ۴ ماه متوالی نرخ رشد نقدینگی کاهش یافته و ۹۶ ه. م. ت از اوراق فروخته‌شده در دولت قبل تسویه شده است. تورم نقطه‌ای از ۴۳.۷ در شهریور به ۳۴.۷ در اسفند ۱۴۰۰ رسید.
تحلیل آمارهای پولی در بهمن‌ماه سال‌۱۴۰۰ نشان می‌دهد که انتظارات تورمی متاثر از انتظار خروج ریسک سیاسی از اقتصاد، روند کاهشی داشته است. در بهمن‌ماه، بازدهی اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای بلندمدت و کوتاه‌مدت کاهشی شده که به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی بوده است. از سوی دیگر، آمارها حاکی از آن است که در بهمن ماه نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد پایه پولی نسبت به دی ماه کاهش یافته است. نرخ سود بازار بین بانکی نیز در بهمن ماه نسبت به ماه‌های قبل روند کاهشی را ثبت کرده است.
مدیرعامل اسبق بانک تجارت گفت: یکی از ابزارها برای مبارزه با این تورم در کنار کنترل نقدینگی که بانک مرکزی دنبال می‌کند، مالیات بر عایدی سرمایه یا در واقع مالیات بر عایدی ناشی از تورم است که می‌تواند کمک‌کننده باشد و تورم ناشی از قیمت‌ها را کم کند و مانع افزایش قیمت‌ها در آینده شود.
تحلیل آمارهای پولی در بهمن‌ماه سال‌۱۴۰۰ نشان می‌دهد که انتظارات تورمی متاثر از انتظار خروج ریسک سیاسی از اقتصاد، روند کاهشی داشته است. در بهمن‌ماه، بازدهی اسناد خزانه اسلامی در سررسیدهای بلندمدت و کوتاه‌مدت کاهشی شده که به‌دلیل کاهش انتظارات تورمی بوده است.
یک استاد اقتصاد دانشگاه گفت: تا زمانی که بودجه دولت قاعده‌مند نشده و انضباط پیدا نکند دیگر عرصه‌های سیاستی -چه سیاست پولی، چه سیاست ارزی و سایر سیاست‌ها- را هم تخریب می‌کند. یعنی تا زمانی که موضوع بودجه دولت حل نشود نمی‌توان توقع داشت که بازار ارز یا سیاست ارزی مناسبی داشته باشیم.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر اینکه قرار نیست کارت نان داشته باشیم و کارت‌های جداگانه‌ای داده نمی‌شود، ادامه داد: افراد با کارت معمولی حساب بانکی خود خرید را انجام می‌دهند و در این شرایط مشخص است که خرید از چه کسانی انجام می‌شود و با مشخص بودن اطلاعات افراد، امکان قاچاق دارو و آرد و ... وجود نخواهد داشت.
آخرین سال دهه از دست رفته در اقتصاد کشور (دهه ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰) را در حالی سپری کردیم که در میان شاخص‌های اقتصادی، صرفا آمار تجارت خارجی کشور، در مقایسه با سال قبل از آن، رشد نسبتا خوبی را نشان می‌دهد. این افزایش را نه از باب اصلاح سیاستگذاری‌های اقتصادی و قرار گرفتن اقتصاد در ریل درست و قابل قبول آن می‌توان قلمداد کرد و نه به دلیل بهره‌برداری مطلوب از باب کنار رفتن جمهوری‌خواهان در آمریکا دانست؛ مشابه آنچه در سال ۱۳۹۲ همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران اتفاق افتاد و کاهش شدید انتظارات تورمی فضای مناسبی برای انجام اصلاحات اقتصادی فراهم آورد.
حجم بازار جهانی تجهیزات پزشکی حدود پانصد میلیارد دلار در سال است و امروزه به لحاظ اهمیت تاثیرات این صنعت درسلامت و رفاه جامعه در اولویت اول از بعد استراتژیک یودن آن است .
براساس آمار بانک مرکزی، از فروردین تا بهمن‌ماه سال گذشته تقریبا ۱۱۳۴ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی افزوده شده است.
طی هفته های اخیر ماجرای کمبود روغن در فروشگاه و مغازه های سطح شهر در رسانه ها مطرح شد که این موضوع نگرانی هایی مبنی بر دریافت صف های طولانی و افزایش قیمت ایجاد کرده است.
قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی تحت تاثیر چشم انداز تحریم‌های جدید غرب علیه روسیه با وجود پیشرفت مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف، بخشی از ضرر سنگین اخیرش را جبران کرد و افزایش یافت.
رئیس خانه صنعتکاران ایران گفت: با توجه به تحولات منطقه ای و جهانی خواستار بروز رسانی واحدهای تولیدی و استفاده از فناوری های نوین در ارائه محصولات با استانداردهای بالا شد و پیش بینی کرد با وجود رخدادهای اخیر در جهان تقاضا برای کالاهای ایرانی بیشتر از قبل خواهد شد و این می تواند هزینه فرصت خوبی برای صاحبان صنایع کشور باشد.