اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

سرپرستانی که نسبت به دهک‌بندی و قطع یارانه خود در اردیبهشت ماه 1401 درخواست بازبینی داده‌اند همچنان جهت پیگیری و نتیجه به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه نمایند.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از قابلیت برداشت مبالغ یارانه مرحله ۱۳۶ مربوط به خرداد ماه ۱۴۰۱ که در ماه گذشته و همزمان با مرحله ۱۳۵ به حساب یارانه بگیران واریز شده بود، خبر داد.
وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از عوامل مهم تورم در کشور را افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرد و گفت: با وجود این، نرخ تورم کشورمان در ماه گذشته نسبت به نرخ تورم در کشورهای دیگر پایین‌تر بوده است.
بنابر اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، مبالغ واریزی یارانه نقدی مرحله یکصد و سی و ششمین کمک معیشتی به حساب سرپرستان خانوار، از ساعت ۲۴ شنبه ۲۱ خرداد قابل برداشت است.
معاون اول رئیس جمهور مصوبه هیأت وزیران درباره افزایش حداقل مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان را برای اجرا ابلاغ کرد.
امروز در بازار سبزه میدان قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 483 هزار تومان معامله می شود.
وزیر اقتصاد گفت: هر جراحی عوارض خاص خودش را دارد ولی انتظار می‌رود روز به روز با اصلاح موارد عیب و ایراد این طرح با جلب رضایت مردم به شکل مناسب انجام شود. به جای پرداخت یارانه به وارد کننده در طرح مردمی سازی یارانه‌ها این فرآیند منتهی به تولید شده و در حقیقت تولید کننده اصلی مورد حمایت و همراهی قرار می‌گیرد.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها در هر صورت تصمیمی بود که باید زودتر از این‌ها گرفته می‌شد، البته جنگ روسیه و اوکراین و اثری که بر بازار غلات، گندم، جو و دانه‌های روغنی و خوراک دام در کل دنیا و قیمت‌های جهانی گذارده، این نظر را مطرح ساخت که چنانچه بهینه‌سازی پرداخت یارانه‌ها در شرایط تثبیت‌شده‌تری از لحاظ وضعیت سیاست خارجی و تحریم‌ها انجام می‌شد، مناسب‌تر بود، ولی واقعا امکان عقب انداختن آن وجود نداشت زیرا مشخص نبود تا چه هنگام باید منتظر ماند. زمان شروع این کار با توجه به هماهنگی قوای سه‌گانه و شرایط فعلی تعیین شد و ان‌شاءالله که به نتیجه لازم برسد.
یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این شرایط راه حل اصلی احیای برجام و توافق های بین المللی است که به نظر می‌رسد در این شرایط نرخ دلار تا ٢۵ هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.
پنج‌شنبه هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا جلسه ماه ژوئن خود را برگزار کرد. براساس نتایج این جلسه، بانک مرکزی اروپا سیاست‌‌‌های انبساطی خود را در ابتدای ماه ژوئیه متوقف خواهد کرد و پس از آن، نرخ بهره را به میزان ۲۵صدم‌درصد افزایش خواهد داد. این اولین افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا از سال ۲۰۱۱ تاکنون خواهد بود.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره زمان اعلام نتایج اعتراضات ثبت شده پیرامون دهک‌بندی گفت: احتمالا نتایج نهایی اعتراضات تا پایان ماه و طی یکی دو هفته دیگر از طریق سامانه حمایت اعلام می‌شود و مردم می‌توانند نتیجه بررسی‌ها را مشاهده کنند.
بسیاری این تصور را دارند که رمزریال، مانند سایر رمزارزها (coin) است که قابلیت سرمایه‌ گذاری دارد اما رمزپول ها اینگونه نیستند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی از اجرای آزمایشی طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: تلاش می کنیم با احصا و شناسایی نقاط ضعف این طرح آن را در کل کشور اجرا کنیم.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها گفت: برداشت یارانه مسدودی واریزی به متقاضیان منوط به پایش اطلاعات در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بلافاصله پس از اعلام این وزارتخانه افراد می‌توانند آن را برداشت کنند.