اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حذف عوارض واردات طلا و ارزهای خارجی، گسترش روابط بازرگانی با همسایگان و وصول مطالبات قبلی از کشورهای همسایه زمینه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای فزونی گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ فراهم می‌کند و در ادامه این مسیر باعث کاهش قیمت ارز در کشور خواهد شد.

در روزهای اخیر اصناف و صاحبان مشاغل به روند اخذ مالیات عملکرد سال گذشته اعتراض دارند که مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی علت این موضوع را شرح داد.
سامانه های بانکی تشخیص دادند؛

حساب هایی که منجر به قطع یارانه می شوند!

تشخیص دهک بندی ها آن هم به دست سامانه های دستگاه های مختلف، نشان داده استفاده از حساب شخصی در تجارت، دهک بندی ها را تغییر می دهد.
بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی، برنامه‌ جدیدی است که دولت برای جبران درآمد این گروه از حقوق‌بگیران تدارک دیده است. با این حال، بازنشستگان تامین اجتماعی چندان به این برنامه خوشبین نیستند.
در پرداخت نقدی فرد می‌تواند یارانه را برای هر مصرفی از جمله سینما و پارک انجام دهد، اما حاکمیت اعتقاد دارد تا افراد بتوانند با این منابع مایحتاج سفره خودشان را تأمین کنند و به همین جهت از کالابرگ استفاده می‌کند.
افرادی که نسبت به ثبت اعتراض برای عدم دریافت یارانه و یا دهک‌بندی اقدام و برایشان یک مرحله واریز شده است، باید توجه داشته باشند که امکان برداشت برای هیج یک از افراد معترض فعلا وجود ندارد و باید تا زمان انجام بررسی صبر کنند.

کارشناس پول و ارز و بانکداری گفت: صادرکنندگان پیش از این دستورالعمل مکلف بودند تا ۳۰ درصد از ارز خود را در بازار متشکل ارزی به فروش برسانند، قیمت ارز هم در این بازار ۲۵، ۲۶ یا ۲۷ تومان بود و از ارز نیمایی هم فقط برای کالاهای اساسی استفاده می‌شد. پس از این تصمیم، صادرکننده با قیمت نزدیک بازار، ارز خود را به فروش می‌رساند و اسکناس بازار هم از این طریق تامین می‌شود. البته نیاز بازار، خیلی عمیق نیست و بیشتر انتظارات تورمی در نتیجه بحث مذاکرات، قطعنامه حکام و ... است.
کارشناس اقتصادی گفت: با دستورالعمل جدید بانک مرکزی در کوتاه مدت، شوک مثبتی به بازار وارد می‌شود و قیمت ارز کاهش می‌یابد.
با دستورالعمل ارزی بانک مرکزی

ارزش ریال تقویت شد

یک استاد اقتصاد گفت: نقدینگی صادرکنندگان بهتر می‌شود چون دلار را در بازار می‌فروشند. علاوه بر این تعهد تأمین ارز در سامانه نیما از دوش دولت برداشته می‌شود و این کار باعث می‌شود عرضه‌کننده و تقاضاکننده خودشان همدیگر را پیدا کنند.
وزیر اقتصاد گفت: در مورد وصول درآمد های مالیاتی استان ها، بنای دولت، نه فشار مضاعف به مؤدیان خوش حساب، بلکه بر شناسایی مؤدیان جدید و فرارهای مالیاتی بوده است، از رئیس سازمان امور مالیاتی خواست، این موضوع را به تأکید، برای استان های سراسر کشور ابلاغ نماید.