اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

اصلاح ساختار نظام تامین اجتماعی با مصوبه مجلس برای افزایش سن بازنشستگی شدنی نیست و برای حل اصولی مشکل باید اقدامات بنیادی تری انجام داد که افزایش سن بازنشستگی کم اثر ترین بخش اصلاحات است.
نکته بارز دیگر آن است که در بسیاری از این نابازارها، نهادهای رسمی یا بخشی از آنها یا عوامل و مجریانشان از رانت قیمت دستوری و کشف قیمت غیررسمی بهره می‌برند و از این رو به شکل فزاینده‌ای حاضر به برداشتن این نابازار نیستند و در عین حال وجود آن را برای حفظ منافع ملی ضروری می‌دانند.
افزایش سن بازنشستگی از راهکارهای برخی کشورها برای کاهش هزینه‌های مالی عنوان شده است، چراکه با وقوع بحران سالمندی در دنیا و افزایش امید به زندگی و به منظور حفظ تعادل منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی، سن و سابقه لازم برای بازنشستگی در اکثر کشورهای دنیا افزایش یافته است.
معاون رفاه وزیر کار گفت: طرح امنیت غذایی کودکان برای افزایش ۶۰۰هزار تا ۱میلیون تومانی یارانه ۱۲۰هزار خانوار از امروز یک‌شنبه آغاز می‌شود، اکنون به خانوارها پیامک ارسال شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تشریح جزییات فاز جدید طرح کالابرگ الکترونیک با محوریت امنیت غذایی کودکان، گفت: از روز یکشنبه ۱۲۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند و اعتبارشان شارژ می‌شود.
دولت در طرح امنیت غذایی، به خانوارهای دارای نوزاد و کودک بین ۶ ماه تا ۶ سال که از نظر وزارت بهداشت نیازمند کمک غذایی تشخیص داده شده اند، یارانه ویژه ۶۰۰ هزار تا یک‌میلیون تومانی به صورت اعتبار خرید کالابرگ اعطا می‌کند.
اما شواهد از ظهور سطح جدیدی از فساد سازمان‌یافته در نظام اداری حکایت دارد که می‌شود به آن فساد «سازمان سوم» اطلاق کرد. فساد سازمان سوم بسیار خطرناک و نگران‌کننده است و می‌تواند مثل موریانه، پایه‌های نظام اداری را تخریب کند. سازمان سوم، منحصر به یک اداره یا نهاد دولتی یا بخش عمومی نیست، بلکه کارکنان ناسالم نهادها و اداره‌های مختلف را به‌صورت یک شبکه، در ارتباط با هم قرار می‌دهد.
ترکیب و امتزاج دو قدرت سیاسی و اقتصادی می‌تواند منشأ و سرچشمه بسیاری از فسادهای مالی باشد و به همین دلیل در جهان مدرن بر تفکیک و مرزبندی این دو موضوع تاکید فراوانی می‌شود.
سخنگوی دولت اصرارهای نابجای و دخالت در اجراییات طرح رتبه‌بندی معلمان و همچنین اجازه ندادن قانونگذار نسبت به بکارگیری ۸۰ هزار معلم بازنشست شده پس از رتبه‌بندی را از دلایلی برشمرد که باعث بحران کمبود معلم شد.
شاخص ترکیبی مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران در مهر ماه ۵۴.۱۵ گزارش شده و هرچند شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز افزایش داشته اما شاخص کل و صنعت در مهر افزایشی و بیشتر از ۵۰ ثبت‌شده که نشان از رونق فعالیت‌های اقتصادی نسبت به ماه قبل است.
طبق اعلام منابع آمریکایی احتمال دارد دولت آمریکا امروز با دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از منابع مالی خود در عراق و انتقال این منابع به عمان و اروپا موافقت کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: هدف‌گذاری برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی به‌صورت پایدار در دستور کار دولت قرار دارد.