اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی از رشد ۳۳ درصد ترانزیت طی یک‌سال گذشته خبر داد و گفت: باید هرچه سریع‌تر ظرفیت امکان پذیرش کالا با حجم بالا را در کشور فراهم کنیم.
مرحله اول سود سهام عدالت ۱۴۰۱ از ۲۳ آذر ماه جاری آغاز شده و تا شب یلدا ادامه دارد، گفت: همچنین مرحله دوم واریز سود سهام عدالت از اواخر اسفند ماه آغاز می‌شود.
حتی بدون در نظر گرفتن خط فقر، دولت با عدم تعدیل مناسب معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۳، ماهانه حداقل حدود مبلغ یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان از جیب حقوق‌بگیران به ناحق برداشت خواهد کرد، زیرا با قبول تورم ۴۰ درصدی سال ۱۴۰۲، در ابتدای سال ۱۴۰۳ قدرت خرید کارمند مفروض در این نوشته از ۲۴ میلیون به حدود ۱۷ میلیون تومان کاهش خواهد یافت.
در ۲ روز پایانی هفته سوالی که بسیاری از افراد از دوستان و اعضای فامیل‌شان می‌پرسیدند، این بود که پیامک واریز سود سهام عدالت را دریافت کرده‌اند و پولی به حساب‌شان واریز شده یا نه؟ پاسخ اکثریت قاطع مشمولان این سهام مثبت بود و البته برخی هم این سود را نگرفته‌اند و پیامکی دریافت نکرده‌اند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: به‌دلیل ناترازی‌های بودجه، مردم در مضیقه هستند، هدف ما در سال ۱۴۰۳ کاهش تورم در جهتی خواهد بود که با زندگی و معیشت مناسب داشته باشند و با معافیت مالیاتی و کالابرگ و موضوعات دیگر اقشار کم‌درآمد جامعه را کمک خواهیم کرد.
در سطح عملیاتی، رشد بی‌‌‌امان پول بیرونی است که با رشد اقتصادی تناسبی ندارد. در امتداد آن انتظارات تورمی بالفعل و مزمن قرار دارد که بخش مهمی از آن ناشی از بی‎برنامگی و عدم‌ ارائه دورنمای روشن از سوی سیاستگذار پولی و غیرپولی است. به این موارد ذی‌نفعان تورم را هم باید افزود.
با انعقاد تفاهمنامه همکاری میسر شد:

پشتیبانی بانک تجارت از صنعت مس کشور

با انعقاد تفاهمنامه‌ای بین بانک تجارت و شرکت ملی صنایع مس ایران، تامین مالی ریالی و ارزی این شرکت برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در حوزه بالا و پایین دست در یک دوره 4 ساله از سوی بانک تجارت انجام خواهد شد
یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۴ مربوط به آذر ماه ۱۴۰۲ به حساب کلیه سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه قابل برداشت است.
بانک مرکزی در چند ماه اخیر در جهت دلار زدایی حرکت کرده است، راهکار بانک مرکزی ایجاد تبادل‌های پولی دوجانبه برای کاهش حجم مبادلات تجاری دلار است.
در چند سال اخیر سهم درآمدهای مالیاتی در منابع دولت افزایش یافته که عمدتا بر اثر محدودیت‌های تحریمی و کاهش منابع حاصل از صادرات نفت بوده است. در چنین شرایطی، دولت و مجلس باید سعی می‌کردند شفافیت بودجه را با انتشار اطلاعات فزاینده درباره جزئیات منابع و مصارف افزایش دهند تا باورهای تاریخی مردم درباره ضرورت پرداخت مالیات را تغییر دهند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن تأکید بر "نرخ‌های مالیاتی ثابت مانده است و افزایش ضرایب مالیاتی در سال آینده نداریم" گفت: افزایش ۴۹.۸درصدی درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده ناشی از شناسایی مؤدیان جدید و تورم درآمدهاست.
بانک مرکزی می‌گوید: موفق شده با کنترل ترازنامه بانک‌ها نرخ رشد نقدینگی را از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ یعنی زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به ۲۶.۹ درصد در پایان شهریور ۱۴۰۲ برساند تا دستکم یکی از موتورهای تورم‌ را خاموش کند.