اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

بر اساس اعلام معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حمایت از کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله‌ای که نیازمند تقویت غذایی هستند و توسط وزارت بهداشت در کل کشور توسط خانه‌های بهداشت شناسایی و به وزارت رفاه معرفی می‌شوند کمک هزینه دریافت می‌کنند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در طرح حمایت از مادران باردار و شیرده که فاز نخست آن شش ماه است، به این مادران ساکن در استان‌های محروم تا سقف چهارمیلیون تومان به صورت نقدی، یارانه کالابرگی اختصاص داده می‌شود.
در ایران به‌‌‌ اندازه کافی نیروهای کارآزموده، دلسوز و صاحب دانش وجود دارد. با دعوت از آنها برای مشارکت در حل مسائل و مشارکت دادن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌‌‌ها می‌‌‌توان با کمی صبر، از تنگناها عبور کرد.رهبری وقتی شعار سال را «مهار تورم، رونق تولید» قرار دادند، نگاه به همین موضوع داشتند.
گزارشی تحلیلی از بانک جهانی گویای آن است که ترکیبی از تحریم‌ها، مدیریت بد اقتصادی و نوسانات جهانی قیمت نفت در طول یک «دهه گمشده رشد اقتصادی» سبب شده حدود ۱۰میلیون ایرانی به تله فقر بیفتند. تحلیل بانک جهانی اولین ارزیابی رسمی این موسسه از فقر در ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹است.
انتشار اوراق یکی از روش های تامین مالی هزینه هاست که بر پایه استقراض بنا شده و در سال های اخیر تمایل به استفاده از آن افزایش یافته است. این درحالیست که انتشار اوراق بی هزینه نبوده و می تواند تعهدات سنگینی برای دولت در پی داشته باشد
در حالیکه معاون وزیر رفاه پیش از این اعلام کرده بود تا پایان آبان‌ دسته‌بندی درآمدی خانوارها از دهک به صدک تغییر و احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوارها وجود دارد گفت: صدک بندی صورت گرفته اما باید داده‌های نیمه دوم سال را اعمال کنیم و در این صورت حتما بین دهک‌ها تغییراتی ایجاد می‌شود.
گمرک اعلاک کرد: در ۸ ماهه سال جاری بالغ بر ۱۳ تن شمش طلا به ارزش ۸۳۳ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شده است.
رییس صندوق رفاه دانشجویان گفت: سازمان برنامه و بودجه مقداری از بودجه صندوق را پرداخت کرده است و در صورت تکمیل پرداخت بودجه صندوق توسط سازمان مذکور پرداخت وام شهریه نیز آغاز می شود.
امروزه سیاستگذاران پولی در سراسر جهان به دنبال کسب اعتبار از طریق تعیین اهداف صریح برای متغیرهایی از قبیل تولید و تورم و تعهد معتبر برای دستیابی به آنها هستند. به عبارتی تحمیل تعهد بر رفتار پولی، همچون قواعد قیمتی و پولی، خطر بالقوه به‌ کارگیری سیاست‌های ناگهانی را کاهش می‌دهد.
براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و حتی وصول به موقع مالیات، بانک مرکزی مکلف به ایجاد دسترسی به سامانه‌های موجود از جمله "سیاق و سرآمد" برای سازمان امور مالیاتی کشور است.
براساس لایحه بودجه 1403 تمام دستگاه‌های اجرایی قانون برنامه هفتم توسعه و شرکت‌های دولتی و نهادها و سازمان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند مکلف شده‌اند حداقل نیم درصد از اعتبارات هزینه‌ای (به یا از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای خود را به منظور تضمین و ارتقای سطح امنیت شبکه، امنیت زیرساخت‌ها و امنیت سامانه‌های خود و پیشگیری از وقوع حوادث امنیتی رایانیکی (سایبری) در دستگاه خود اختصاص دهند.