اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

روز پنجشنبه، قیمت جهانی طلا نزدیک به پایین‌ترین سطح ۱ ماهه خود که دیشب به آن سقوط کرده بود باقی ماند. این در حالی اتفاق افتاد که وحشت از موج جدید کرونا قیمت دلار را تقویت کرده است.
پس از بحث و گفت‌وگوهای فراوان میان دولت و مجلس و کارشناسان، نمایندگان مجلس دیروز صبح به کلیات طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی رأی دادند تا در صورت طی مراحل قانونی و کسب نظر موافق شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.
فرآیند سخت و زمان‌بر دریافت وام‌های قرض‌الحسنه موجب شده مردم عطای این تسهیلات را به لقایش ببخشند. اما دقیقا در همین دوره، صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی رونقی تازه پیدا کرده و با استفاده از نرم‌افزار، تدوین اساسنامه و ارائه خدمات ویژه آن‌چنان اشاعه یافته و پیشرفته کرده که دست کمی از یک بانک کوچک ندارد.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت:تمام اموال دولت و حکومت برای مردم است از همین ساختمان مجلس گرفته تا ساختمان ریاست جمهوری برای مردم است از این رو برای تامین مایحتاج مردم حتی باید این ساختمان هم بفروش برسد تا مردم در مضیقه نباشند.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه دولت دنبال رفع مشکلات مردم است، افزود: درخواستم از قوه مقننه و قضاییه این است که همدیگر را یاری کنیم که سریعتر از این مشکلات را عبور کنیم و چهره دولت آنگونه هست به مردم معرفی شود.
صفایی دلویی در گفتگو با پرسون؛

بانک مرکزی چه رویکردی برای ثبات ارز دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی به طور قطع و یقین وظیفه ثبات قیمت ها را از جهت حفظ ارزش پول ملی دارد؛ موضوع قیمت گذاری وظیفه وزارت صمت است و باید ارزش پول ملی را حفظ کنند.

معاون اول رییس جمهوری بر ضرورت ایجاد طرح‌های بزرگ و تولید نهاده‌های کشاورزی در داخل تاکید کرد و گفت: تامین امنیت غذایی و بی‌نیازی کشور از واردات محصولات و نهاده‌های بخش کشاورزی از اولویت‌های اساسی کشور است.

حسین راغفر در گفت و گو با پرسون؛

اشتباه بانک مرکزی باعث چالش های ارزی کشور است

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت: بانک مرکزی مجری سیاست های اشتباه است در نتیجه باعث افزایش نرخ ارز شده و پیامدهای آن برای کشور به خصوص گروه های متوسط جامعه بسیار کمر شکن است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به کوچکتر شدن سفره مردم از وضعیت کنونی گفت: مجلس شورای اسلامی طرحی را برای کمک معیشتی به نیازمندان جامعه و کم‌ درآمدها تصویب کرده است که در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گرفته تا در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مصوب شود.

بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، قرائت گزارش بررسی وضعیت بازار سهام و فولاد و همچنین بررسی تحقیق و تفحص از مناطق آزاد اروند و قشم و پتروشیمی باختر بخشی از دستور کارهای مجلس در هفته آینده است.