اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وزارت امور اقتصادی و دارایی برای کاهش اثرات اقتصادی ویروس کرونا در سال گذشته ۱۶ اقدام انجام داد که از آن جمله می‌توان به پرداخت ۱۹ هزار میلیارد تومان به دستگاه‌های اجرایی و ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به مراجع درمانی، ترخیص داروها و واکسن کرونا و ماشین‌آلات تولیدی اشاره کرد.
یک استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: احتمالا کسری بودجه امسال به بالاترین رقم خود خواهد رسید و حتی رییس بانک مرکزی نیز اذعان داشت، که بیشتر کسری بودجه از طریق انتشار پول جبران می‌شود که پیامدهای تورمی آن را می‌توان در ماه‌های آینده در اقتصاد مشاهده کرد.
حقوقدان و مدرس دانشگاه گفت: در محیط کسب و کار یک نیاز مهمی به نام تأمین اعتبار وجود دارد که فعالان اقتصادی برای رفع آن دو راه پیش رو دارند. یکی مراجعه به بانک‌های عامل و تأمین اعتبار مبتنی بر نظام بانکی و دیگری تأمین اعتبار از مسیر معاملات اعتباری.
در ماه رمضان امسال، دولت باید چهار واریزی انجام دهد که این واریزی‌ها شامل بسته معیشتی رمضان، یارانه معیشتی بنزین، یارانه نقدی و مرحله دوم سود سهام عدالت است.
سازمان اموال تملیکی در نظر دارد تعدادی از املاک تحت اختیار خود را از طریق مزایده سراسری شماره 1113 با جزئیات مندرج در اسناد مزایده و با بهره گیری از سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد)، به صورت الکترونیکی به فروش برساند.
کارشناس اقتصاد راهبردی گفت: حفظ ارزش پولی ملی را نیازمند اقتدار بانک مرکزی دانست وبیان کرد علت رشد نقدینگی، کسری بودجه دولت نیست بلکه این بانک‌های خصوصی هستند که نقش اصلی را در رشد پایه پولی ایفا می کنند.
یک مقام مسئول گفت: بانک مرکزی برای رسیدن به تورم ۲۲ درصد، نرخ دلار در سامانه نیما را ۱۷ هزار تومان پیش بینی کرد اما اینگونه نشد و در حال حاضر نرخ دلار ۵ تا ۶ هزار تومان از هدف تورمی این بانک بالاتر است.
صیامی گفت: صندوق بین‌المللی پول براساس احتمال احیای برجام سناریوی را برای نرخ رشد اقتصادی ارایه نداده و این موضوعات در نظر گرفته نمی‌شود تمام گزارش‌ها براساس روند فعلی اقتصاد است. ایران به جزییات مدل این نهادهای بین‌المللی برای پیش‌بینی‌ از وضعیت اقتصادی دسترسی ندارد اما اقتضائات اقتصاد ایران و کشورهای نفتی در این مباحث در نظر گرفته می‌شود.
«خرید دلار توصیه نمی‌شود.» این جمله‌ای است که در روزهای اخیر از سوی برخی از تحلیلگران فنی بازار ارز شنیده می‌شود.
معاون اقتصادی رییس‌جمهوری افزود: بنابراین موضوع در جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و با موافقت اعضا، تاریخ‌های تعیین شده در مصوبه قبلی ستاد به مدت ۶ ماه تمدید شد تا واحدهای تولیدی با شرایط مطلوب‌تری نسبت به تسویه بدهی اقدام کنند.
هشدار وزارت اقتصاد به بانک‌ها:

در صورت رعایت نکردن نرخ سود مصوب جریمه می‌شوید

معاون امور بانکی وزارت اقتصاد گفت: بانک‌هایی که سقف پرداخت سود مصوب شورای اقتصاد را رعایت نکنند باید مالیات اضافه پرداخت سود را نیز بپردازند.
معاون امور بانکی وزارت اقتصاد اظهار کرد: سود مصوب برای سپرده‌های یک ساله ۱۶ درصد و دو ساله ۱۸ درصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: پیش‌بینی می‌شود جمعیت استان تهران در سال 1405 به 20 میلیون نفر برسد، از مرکز آمار درخواست داریم که با توجه به پهنه جمعیتی استان تهران، این آمارها را زودتر از بازه زمانی 10 ساله ارائه کند چراکه برخی از خدمات و سرانه‌ها بر اساس جمعیت ارائه می‌شوند و در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت تهران، سرانه‌ها واقعی نیستند.
وزیر اقتصاد بیان کرد: در سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان مالیات معوق برای حمایت از بخش تولید و نظام‌مند کردن بخشودگی جرائم مالیاتی وصول شد. همچنین تحقق 107 درصدی و وصول بیش از 192 هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی شامل منابع واریزی به خزانه و تهاتر بدون لحاظ درآمدهای گمرکی از عملکرد وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی در سال 99 بوده‌ است.
هفته گذشته جلسه مشترکی میان رئیس کل بانک مرکزی با رئیس مجلس برگزار شده و رئیس مجلس وعده داده تا این لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را مجدد در اولویت قرار داده و به صحن علنی مجلس بیاورد و در واقع، اکنون حذف ۴ صفر از پول ملی به ایستگاه آخر رسیده و منتظر تائید نهایی در صحن علنی مجلس است.