اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

حدود ۱۰۰روز دولت و مجلس در رابطه با بودجه ۱۴۰۰ به ویژه عدم تحقق منابع و کسری ۳۲۰ هزار میلیاردی آن با یکدیگر بحث و چالش داشتند و آنقدر نمایندگان برای اصلاح بودجه سر و صدا به پا کردند که گویا قرار است بودجه‌ای تعدیل شده و منطقی مصوب کنند، اما در نهایت توافق طرفین به جایی رسیده که هنوز دو ماه از اجرا نگذشته، صدای کسری بودجه درآمده است. مشخص نیست به بودجه چه می گذرد که قبل و بعد از تصویب، در هر حال ۳۵۰ هزار میلیارد کسری دارد!
سهم بخش بازرگانی و خدمات نیز از کل تسهیلات پرداختی بانک طی سال گذشته به ترتیب ۲۳ هزار و ۵۸۵ میلیارد و ۸۶ هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان بوده است.
همتی در تازه‌ترین اظهار نظر خود ضمن بیان اینکه اکنون نرخ ارز را کنترل کرده‌ایم و به ۲۰ هزار تومان رسانده‌ایم، گفت: امیدواریم از این رقم هم پایین‌تر بیاید.
معاون سازمان برنامه اخیرا اعلام کرده است، در هدفمندی یارانه‌ها، سهم صادرات فرآورده نفتی را دریافت نکردیم. همچنین نوبخت نیز از طلب ۱.۲ میلیارد دلاری دولت از بانک مرکزی خبر داده است.
فرزانی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

قیمت واقعی دلار در کشور 25 هزار تومان است

یک کارشناس امور بانکی و مالی گفت: بر اساس شاخص تورم و اختلاف بین رشد تولید ناخالص ملی ایران و آمریکا و تقابل ریال با دلار، بررسی مدل‌ها نرخ دلار را 25 هزار تومان نشان می‌دهد و در خوشبینانه ترین شرایط یک دلار، 20 هزار تومان برآورد شده است.
یک استاد دانشگاه گفت: بنابراین وقتی تحریم‌ها برداشته شود به شرط سیاست‌های اقتصادی درست دولت، این مسیر وارون خواهد شد یعنی با افزایش درآمدهای ارزی؛ عرضه ارز افزایش، قیمت ارز کاهش، نرخ ریالی مواد اولیه وارداتی کاهش و در نتیجه نرخ تورم با افزایش تولید کالا کاهش می‌یابد. همچنین دولت دیگر تمایل به انتشار پول نخواهد داشت.
بانک مرکزی با اصلاحاتی، دستورالعمل تملک سهام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی را ابلاغ کرد که طبق آن افراد متقاضی باید فاقد سابقه بدهی غیرجاری بیش از پنج درصد حداقل سرمایه مورد نیاز برای تأسیس بانک طی یکی - دو سال گذشته باشند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی به یک دهم کاهش یافته، آن را ناشی از عدم اجرای قانون توسط بانک‌ مرکزی دانست.
مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اضهار داشت: افرادی که از سال 97 ازدواج کرده و تسهیلات دریافت نکرده‌اند، می‌توانند نسبت به دریافت وام ازدواج 70 میلیون تومانی اقدام کنند.
یک کارشناس اقتصادی گفت: تا زمانی که نقدینگی در کشور بالا باشد، به دلیل نااطمینانی‌ها در اقتصاد این نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه و دارایی‌ها می‌رود.
احیای برجام،کمک بزرگی به دولت آینده ایران است. آنها می‌توانند به واسطه رفع تحریم‌ها به وضعیت فشل اقتصادی کشور سروسامان دهند. حالا می‌خواهد رییس جمهور اصول‌گرا باشد یا اصلاح‌طلب.