اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

وعده های کمّی و زمان دار رئیسی در ۷ محور افزایش تولید و صادرات، بهبود معیشت خانوار، افزایش شفافیت و اصلاح بودجه، نظام مالی و مالیات بازخوانی شده است.
با توجه به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد ایران و دلسردی‌ای که شاید در بعضی از بخش‌های اقتصادی به‌ویژه میان فعالان این حوزه وجود دارد، رشد اقتصادی دور از ذهن باشد. ولی آنچه که مسلم است و تحلیلی که برای آینده وجود دارد و همه انتظار دارند بعد از تعیین تکلیف نتیجه انتخابات با ترکیب خوش‌بینی تحولات و اتفاقاتی در جهت مثبت و ایجاد تقویت روحی و روانی و ایجاد علاقه برای تداوم فعالیت اقتصادی در فعالان اقتصادی ایجاد شود.
مرحبا در گفت‌و‌گو با پرسون؛

حذف یارانه‌های پنهان بحران‌زا است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث یارانه‌های پنهان یک مسئله ریشه‌ای در اقتصاد ایران است. در صورتی که با حذف آن قیمت‌ها واقعی و منابع اتلاف نشده و مردم دچار آسیب نشوند؛ اقدام مناسبی است.
آمار بانک مرکزی در یک سال منتهی به انتهای اردیبهشت ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد چک‌های مبادله شده برابر با ۱۰۲.۳ میلیون فقره به ارزش ۲۳۴۲.۲ هزار میلیارد تومان و تعداد چک‌های برگشتی نیز در این مدت برابر با ۹.۱ میلیون فقره به ارزش ۲۵۸.۲ هزار میلیارد تومان بوده است.
برخی از تصمیم‌گیرندگان اقتصادی، عنوان کرده‌اند که منشأ تورم در ایران کانال «فشار هزینه» است! اولا این نظریه مورد اجماع اقتصاددانان نیست؛ ثانیا محققانی که به این نوع منشأ تورم اشاره می‌کنند، هرگز دیگر کانال‌های ایجاد تورم را رد نمی‌کنند؛ ثالثا آنکه هیچ اقتصاددانی در دنیا نیست که بگوید در یک کشور و منطقه جغرافیایی خاص فقط یک نوع منشأ تورم وجود دارد!
ایران در سال گذشته توانسته صادرات بخش نفت خود شامل نفت خام، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گاز را حتی با وجود تحریم‌های حداکثری آمریکا افزایش دهد که تاثیر مستقیمی بر رشد اقتصادی داشته، به طوری که این شاخص به ۳.۶ درصد رسیده است.
آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در دومین ماه سال جاری نشان می‌دهد که در این ماه ۶۷۰ هزار فقره چک برگشت خورده که از نظر تعداد و مبلغ معادل ۱۷‌.۸ و ۴۶.۳ درصد افزایش داشته است.
دانیال‌زاده، اعظام، صدرهاشمی‌نژاد، العقیلی، اقدامیان، فلاحتیان، شفیعی، گرامی، ایزدپناه، رستمی صفا و ریخته‌گران ۱۱ ابربدهکار بزرگ نظام بانکی ایران هستند که بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور را در اختیار دارند.
پس از برگزاری مناظرات انتخاباتی و مشاهده کیفیت مباحثی که در آن مطرح شده، این روزها نگرانی‌های زیادی برای کارشناسان اقتصادی از نظر شرایط پیش‌روی اقتصاد کشور و نوع تصمیماتی که در انتظار آن است و پیامدهای آن برای عدم تعادل‌های اقتصاد کلان، به‌وجود آمده است.
این روزها قیمت کالای اساسی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و در عین حال چرخه تولید کشور با ارز مقایسه می‌شود؛ ارزی که در سال گذشته با افزایش غیر قابل کنترلی رو به رو بود و این افزایش باعث ایجاد تورم در کشور شد.
از یک میلیارد یورویی که قرار بود از محل صندوق توسعه ملی برای هزینه های کرونا برداشت شود بعد از گذشت ۱۵ ماه از این مجوز و با وجود ضرورت تامین فوری هزینه های مربوطه تاکنون ۸۶۰ میلیون یورو برداشت و همچنان این طلب باقی مانده است.
طبق آخرین آمار ارائه شده بانک مرکزی، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از سال ۹۵ تا ۹۹ از رقم ۹۹۶ هزار میلیارد ریال به یک هزار و ۲۰۳ هزار میلیارد ریال رسیده که به طور متوسط ۱۷.۲ درصد رشد داشته است.
ونزوئلا، تا چند سال پیش یک اقتصاد موفق در آمریکای جنوبی بود، اما حالا نمونه کلاسیک ابرتورم و ورشکستگی اقتصادی است. در فصلِ بهار وعده‌های انتخاباتی در ایران، می‌توان پرسید آیا ممکن است سرنوشت این کشور واقع در آمریکای لاتین در مورد ایران هم تکرار شود؟
در دومین روز هفته، روند تازه‌ای در بازار ارز شکل گرفت. روز یکشنبه، اسکناس آمریکایی با افزایش خریدها مواجه شد و برخلاف روزهای قبل، راه صعودی را برای حرکت انتخاب کرد. دیروز دلار ۳۵۰ تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۲۴ هزار تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ داد که بازار از روز پنج‌شنبه در فاز نزولی قرار گرفته بود و روز شنبه با از دست دادن محدوده حمایت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، زمینه‌ساز تقویت انتظارات نزولی معامله‌گران شده بود.
پرسون از افزایش مصرف دخانیات در نوجوانان می گوید:

دودی که به چشم همه خواهد رفت!

پایین آمدن سن مصرف دخانیات در ایران، تیتر همه رسانه ها شده است. می گویند سن مصرف به 12 سال هم رسیده است.
در این یادداشت برای اینکه شاخص‌های یک رئیس‌جمهور خوب مشخص شود از گزاره نام‌آشنای «هدایت نقدینگی به سمت تولید» فارغ از درستی یا نادرستی استفاده از چنین عبارتی، کمک می‌گیرم. ابتدا بهتر است روشن شود آنان که این گزاره را به‌عنوان یک سیاست اقتصادی مطرح می‌کنند منظورشان از بیان آن چیست.
محمدولی در گفت‌و‌گو با پرسون؛

مردم خرید طلا را به بعد از انتخابات موکول کردند

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: دولت بعدی باید با درایت عرضه، تقاضا  و نرخ ارز را در مسیر مناسب همگن کند تا شاهد نوسانات کمتری در بازار طلا و سکه باشیم.