دولت برنامه‌ای برای تغییر ساعت رسمی کشور ندارد/ تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۱ درصد کاهش یافت

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار ندارد، گفت: دولت اختیار دارد که ساعت دستگاه‌های زیر مجموعه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که استفاده بهینه انرژی محقق شود.
تصویر دولت برنامه‌ای برای تغییر ساعت رسمی کشور ندارد/ تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۱ درصد کاهش یافت

به گزارش سایت خبری پرسون، «سید احسان خاندوزی» در مقدمه نشست خبری خود با اشاره به رشد تولید در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در بخش حقیقی اقتصاد ایران در روزهای گذشته به تازگی گزارشی در رابطه با میزان تولید و فروش شرکت های بزرگتر صنعتی کشور منتشر شد که براساس آن در دیماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل شاهد رشد تولید بودیم و تولید در دی ماه ۱.۹ درصد و نسبت به آذر ماه امسال ۴.۵ درصد رشد داشته است. در بخش شیمیایی و فلزات رشد به ترتیب ۶ و ۹ درصد رشد داشته ایم.

رشد پایه پولی به کمترین میزان ۱۷ ماه گذشته رسید

وی درباره بخش قیمتی اقتصاد نیز با اشاره به کاهش رشد نقدینگی گفت: هدف گذاری کنترل نقدینگی تا پایان امسال ۲۵ درصد بود که در پایان دی ماه به ۲۵.۲ کاهش یافته است رشد پایه پولی هم به ۳۱.۷ درصد رسید که کمترین میزان ۱۷ ماه گذشته است رشد نقدینگی در دولت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود.

خاندوزی ادامه داد: دولت موفق شد یکی از لنگرهای تورمی را به خوبی کنترل کند.

تورم نقطه به نقطه مسکن ۱۱ درصد کاهش یافت

سخنگوی اقتصادی دولت با تاکید بر اینکه بر اساس اطلاعات مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مسکن در پایان دی ماه نسبت به دی ماه ۱۴۰۱ معادل ۱۱ درصد کاهش داشته است، بیان کرد: همچنین نسبت به اردیبهشت امسال هم حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه نقطه قیمت مسکن داشته ایم البته این رقم به معنای کاهش سرعت رشد قیمت ها بوده است و البته در سال جاری عدد قیمت های مسکن به صورت مطلق هم کاهش داشته است تورم ماهانه مسکن در امسال ۵ ماه را منفی داشتیم در سایر ماه ها رشد بسیار نازلی بوده و در ماه هایی که منفی نبوده رشد مثبت زیر ۲ درصد داشته است.

خاندوزی گفت: عبور ترانزیت از مرز ۱۴.۲ میلیون تن در پایان دی ماه گذشت که نسبت به ۱۰ ماهه پارسال رشد ۳۰ درصدی ترانزیت را نشان می دهد انتظار داریم تا پایان سال به ۱۶ میلیون تن ترانزیت کالا از قلمروی ایران برسیم علت اهمیت رشد ترانزیت هم بی اثر بودن تحریم ها بود که راه حل دولت سیزدهم بود و آن جایابی اقتصاد ایران در منطقه و همسایگان است و باید اقتصاد ایران را از منظر ارتباطات بین المللی ارتقا دهیم تا تحریم ها را کم اثرتر کند.

وزیر اقتصاد درباره ساماندهی رمزارزها اظهار داشت: راهبرد دولت در این خصوص شفافیت و مشاهده پذیری این بخش است همچنین به دنبال تدوین قوانینی هستیم تا هم از کلاهبرداری ها جلوگیری شود و هم شفافیت داشته باشیم در سایر کشورها هم ابزار مختلفی برای مشاهده پذیری این بخش ایجاد شده به خصوص که این حوزه ذاتا تمایل به عدم شفافیت دارد، در قانون جدید بانک مرکزی که آذر ماه از سوی رییس جمهور ابلاغ شد این وظیفه بر عهده بانک‌مرکزی گذاشته شده تا سندی برای رمز ارزها تدوین شود تا در این خصوص به شفافبت برسد بانک مرکزی سند آن را تهیه کرده و در مراحل بررسی و تأیید قرار دارد.

صدورز مجوز صید برای صیادان بوشهر و سیستان و بلوچستان

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به صدور مجوز صید در استان هرمزگان گفت: بعد ۲۰ سال صدور مجوز صید از انحصار خارج شد و به سهولت در اختیار صیادان قرار گرفت. باهمکاری استاندار هرمزگان صدور مجوز فقط برای ساحل نشینان وصیادان بدون کاغذبازی و مرجعه حضوری انجام شد .برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر فرآیند ثبت درخواست آغار شد و متقاضیان می توانند درخواست خود را برای صید و قایق ثبت کنند و پس از تکمیل لیست این فرآیند برای استان خوزستان عملیاتی خواهد شد.

دولت برنامه‌ای برای تغییر ساعت رسمی کشور ندارد

خاندوزی با تاکید بر اینکه دولت برنامه‌ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد، گفت:براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت این اختیار دارد که ساعت دستگاه‌های زیر مجموعه خود را به گونه‌ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی محقق شود.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: بررسی‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در فصل گرم سال گذشته، تغییر ساعت اداری در حوزه مجموعه‌های زیر نظر دولت و نهادهای عمومی، صرفه‌جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق کشور را به همراه داشته است که این عدد معادل میزان تولید سه نیروگاه است.

وی ادامه داد با توجه به اثربخش بودن این سیاست، در سال آینده نیز دولت از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد کرد.

خاندوزی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای افزایش قیمت نان در برخی نانوایی ها تصریح کرد: سیاست دولت در این خصوص این است که سهم هزینه نان در معیشت و سفره خانوار پایین بماند این سهم در ابتدای دولت ۲.۵ درصد بود که اکنون به ۲ درصد کاهش یافته است در برخی استان ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت ایجاد شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیزات است.

خاندوزی در پاسخ به ایرنا پیرامون اخرین وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزاتخانه ها برای عرضه سهام شرکت های تابعه گفت: در دو سال در قانون‌ بودجه موضوع عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما اینکه اجرایی نشده به دلیل این است که برخی وزارت خانه ها سهام شرکت های خود را نداده اند ما اصرار داریم که شرکت هایی که به این فهرست می آیند، شرکت های ارزنده باشند امیدواریم مخالفت دو وزارت خانه مخالف را مرتفع کنیم مذاکرات اولیه با وزارت خانه های ذیربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رأی دولت را در این خصوص اخذ کنیم.

دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی درباره تعطیلات پنجشنبه و جمعه ونظر دولت درباره این موضوع بیان کرد: دولت درباره تعطیلات لایحه ای را سال گذشته به مجلس داد و منتظر جمع بندی مجلس هستیم قانون هر نظری داشته باشد، تابع قانون خواهیم بود.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست گفت: در سال گذشته ۷ منطقه آزاد جدید هم اضافه شده و همین مناطق جدید به جهت اینکه نیازمند طرح های تفصیلی بودند شروع به کار آنها ماه ها زمان برد لذا سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول هستیم که به دلیل تنگ نظری برخی دستگاه ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد شاهد مشکلاتی هستند لذا دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.

بانک مرکزی از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد

وزیر امور اقتصاد و دارایی درباره سیاست‌های دولت برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، بیان کرد: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تاکید کرد که بانک مرکزی به صورت جدی به مساله افزایش بی ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرد و در آینده نیز همین سیاست را ادامه خواهد داد چرا که بی ثباتی در نرخ ارز در هدفگذاری کنترل تورم، کشور را دچار مشکل خواهد کرد و تاکید رئیس‌جمهور محترم نیز بر کنترل این بازار و جلوگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.

وزیر صمت به زودی مفصلا درباره سیاستهای خودرویی صحبت می کند

وزیر اقتصاد درباره سیاست های خودرویی وزارت صمت، واردات خودروهای خارجی و نیز کنترل قیمت خودرو و همچنین اظهارات اخیر معاون حمل‌ونقل وزیر صمت، بیان کرد: راهبرد دولت که وزارت صمت آن را پیگیری می کند به تعادل رساندن قیمت خودروی داخلی از طریق افزایش تولید و نیز واردات خودروی خارجی است وزیر صمت وعده داده به زودی مفصلا درباره سیاستهای خودرویی صحبت می کند. فصل الخطاب راهبردهای خودرویی آن چیزی است که در دستور کار دولت است و آنچه وزیر صمت اعلام می کند؛ نه آنچه سایر مسئولان مرتبط مصاحبه می‌کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت درباره امکان ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی گفت: در لایحه برنامه هفتم بندی در این خصوص آمده بود که در صحن علنی مجلس با آن موافقت نشد دولت هم برنامه ای برای این موضوع ندارد رییس سازمان هواپیمایی در این زمینه اخیرا توضیحاتی داده است ولی در برنامه دولت چنین موضوعی در دست اقدام نیست.

دولت برنامه ای برای ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی ندارد

سخنگوی اقتصادی دولت درباره امکان ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی گفت: در لایحه برنامه هفتم بندی در این خصوص آمده بود که در صحن علنی مجلس با آن موافقت نشد دولت هم برنامه ای برای این موضوع ندارد رییس سازمان هواپیمایی در این زمینه اخیرا توضیحاتی داده است ولی در برنامه دولت چنین موضوعی در دست اقدام نیست.

منبع: مهر

600019