اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

با توجه به مفروضات و داده‌های آماری تولید ناخالص داخلی وضعیت مناسبی ندارد و در واقع امروز به وضوح و با اطلاعات اقتصادی انتظار می‌رود در شش ماهه دوم سال نیز اتفاق مهمی در راستای بهبودی اوضاع اقتصادی کشور صورت نگیرد.
در چهارمین روز هفته، دلار از مرز ۲۶ هزار تومانی عبور کرد. روز سه‌شنبه اسکناس آمریکایی ۲۰۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۲۶هزار و ۱۲۰تومان رسید.
یکصد و بیست و ششمین مرحله یارانه نقدی مربوط به مردادماه، ساعت ۲۴ فردا چهارشنبه (۲۰ مردادماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
تا چند روز دیگر کابینه دولت فعلی مشخص می‌شود. قطعا چالش‌های اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد که در شروع کار دولت می‌تواند زمینه‌ساز مسائلی باشد؛ مهم‌ترین چالش نیز ارز دولتی 4200 تومانی است که بارها زمزمه‌هایی از حذف آن شنیده می‌شد و هر بار نیز بنا به دلایلی حذف آن صورت نمی‌گرفت.
دلار به حوالی مرز ۲۶ هزار تومان رسید و امروز سه‌شنبه نوزدهم مرداد نشانه‌های تداوم روند صعودی بازار به‌ چشم می‌خورد.
وقتی می‌خواهید آپارتمانی بخرید، معمولا برنامه پرداختی را به فروشنده ارائه می‌کنید و بر مبنای آن معامله اصطلاحا جوش می‌خورد. برنامه پرداخت مبلغ کل قرارداد می‌تواند چندین ماه به طول انجامد؛ اما در نهایت مورد موافقت قرار می‌گیرد.
گزارش‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در بخش صنعت به 95 درصد رسیده که در دهه اخیر بی سابقه است. سطح قیمت کالاهای تولید شده در بهار جاری دو برابر شده است. کارشناسان دلیل این امر را سیاست‌های غلط در حوزه پولی، ارزی و تجاری می‌دانند.
بر اساس گزارش رسمــی مقـامات کشور ایرانی‌ها هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند؛ یعنی دلاری که باید برای احداث کارخانه هزینه می‌شد به دلیل ایجاد جو نااطمینان از وضعیت اقتصادی، از کشور خارج شده است. تندروها در کشور در اقلیت هستند و می‌خواهند بر اکثریت حکومت کنند و این کشور را دچار مشکل می‌کند.
رئیس‌جمهور دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در سالروز امضای فرمان مشروطیت در پیشگاه ملت سوگند یاد کرد؛ اما، ما هنوز گیر همان «یک کلمه»ایم که یوسف مستشارالدوله با آن ملت ایران را به‌سوی مشروطه دلالت نمود: «قانون».
یکی از عوامل و دلایل مهم برهم‌ریختگی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی که کشور ما را طی بیش از ۴ دهه در بن‌بست سیاسی و اقتصادی قرار داده تفکری است که مدرنیته را که از مظاهر دنیای پیشرفته است، برنمی‌تابد.
رییس هیأت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی:

رییس بانک مرکزی فرافکنی کرده و صحبت هایش وجاهت علمی ندارد

رییس هیأت مدیره انجمن سرمایه گذاران و کارآفرینان منطقه آزاد انزلی در خصوص صحبت های اخیر رئیس بانک مرکزی پیرامون تاثیر ثبت سفارشات مناطق آزاد بر بازار ارز واکنش نشان داد.

وقتی عراق از ایران در برداشت طلای سیاه سبقت می گیرد؛

پشت پرده بدهی 60 میلیارد دلاری شرکت ملی نفت

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بدهی 60میلیاردی شرکت ملی نفت به شبکه بانکی اشاره کرده و عنوان شده ،‌ بدهی که در پایان سال‌97 بالغ‌بر 50میلیارد دلار بود و طی دولت دوم حسن روحانی بر میزان آن افزوده شده است.
از تفکرات لیبرالی تا گرانی‌ها عمدی؛

برنامه 8 ساله دولت تدبیر برای ضربه به کشور

رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری، مهم‌ترین ماموریت دولت آیت‌الله رئیسی را بهبود معیشت مردم عنوان کردند.
سلطانی در گفت‌وگو با پرسون؛

روحانی در عرصه اقتصادی به مردم خیانت کرد

یک اقتصاددان گفت: دولت روحانی باعث هرج و مرج کامل در کشور شد و عده‌ای نیز که افراد حامی و یا وابسته به آن بودند، از این وضعیت سود بردند. غارت اقتصاد ایران در دهه 90 رخ داد و در واقع روحانی به مردم خیانت کرد.
اخبار سیاسی بازار ارز را متاثر کرده و قیمت ارز نزولی باقی مانده است. حال با شروع به کار دولت ابراهیم رئیسی خیلی از فعالان بازار انتظار ارزانی قیمت ارز را داشتند.
در سومین روز هفته، بازار ارز تحت تاثیر عوامل متضادی قرار داشت. از یکسو، شماری از معامله‌گران سعی می‌کردند با برجسته کردن احتمال سقوط برجام، انتظارات افزایشی را تقویت می‌کنند و در دیگر سو، بخشی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که با تعطیلات دوباره کرونایی، حجم تقاضا کاهش پیدا خواهد کرد و بهتر است قبل از تعطیلات، بخشی از ارزهای خود را به ریال تبدیل کنند. برخورد این نیروهای متضاد در روز دوشنبه در نهایت به سود کاهشی‌های بازار خاتمه یافت و دلار با ۵۰تومان افت به بهای ۲۵هزار و ۵۰۰تومان رسید.
یک نماینده مجلس در گفت‌و‌گو با پرسون؛

دولت‌ها برای مهار تورم باید اراده داشته باشند

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: راهکارهای متفاوتی برای مهار تورم وجود دارد؛ اما متأسفانه دولت‌ها اراده لازم برای کنترل این مسئله را ندارند.
در معاملات پشت خطی روز پنج‌شنبه اسکناس آمریکایی در مقاطعی بالای مرز 26 هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت. با این حال، در معاملات پشت خطی روز جمعه، فضا کمی آرام‌تر شده بود و بعدازظهر این روز، دلار در محدوده 25 هزار و 700 تومان قرار داشت.
چه میزان ارز خارج از چرخه رسمی اقتصاد ایران وجود دارد؟

تبدیل دلار به ویلا

با توجه به بحران ارزی در ایران و افت ارزش ریال افرادی که دلار یا سایر ارزهای خارجی را در اختیار دارند به دنبال خارج کردن سیستماتیک سرمایه خود از کشور هستند.