اقتصاد کلان

اخبار اقتصاد کلان ایران اعم از تورم، اشتغال، بودجه، سیاست‌های پولی و مالی، نقدینگی، حقوق و دستمزد و ... را در حوزه اقتصاد کلان پرسون بخوانید.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به در پیش بودن ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان تصریح کرد: نباید اجازه دهیم گرانفروشی و نوسان قیمت ها، کام مردم را در این ایام تلخ کند. باید محکم و با جدیت پای نظارت و کنترل قیمت اقلام و کالاهای موثر در سبد خانوار بایستیم.
در بخش حبوبات نیز مردم شاهد رشد 20درصدی قیمت‌ها هستند بر همین اساس قیمت هر کیلوگرم عدس که پیش از این 38 هزار تومان بود امروز در عمده‌ فروشی‌ها با قیمت 45 هزار تومان به فروش می‌رسد.
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: شاید لغو تحریم‌ها بتواند در کوتاه مدت با کاهش تورم انتظاری و بهبود روانی بازار در برخی کالاها به کاهش قیمت منجر شود اما در بلندمدت اصلاح روند سیاست‌گذاری اقتصادی بیشترین اهمیت را خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام‌کرد: بیست و هشتمین مرحله یارانه معیشتی (اسفند ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۴ امروز (دوشنبه، ۹ اسفند ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نصیب دلال‌ها و میلیادرها شده است، گفت: با اختصاص ارز ترجیحی، اَبر میلیاردرها را ایجاد کرده‌ایم که این مسئله هم به لحاظ حقوقی، شکلی و محتوایی دارای اشکال و هم با شعار مجلس در مخالفت با رانت خواری مغایرت دارد.
شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: مشمولان طرح «بازتوزیع یارانه بنزین» می‌توانند تحت شرایط تعیین شده، سهمیه یارانه‌ای خود را در سامانه بفروش برسانند یا آن را تا سقف ۴۰۰ لیتر حفظ کنند.
مباحثی که اخیرا در مورد بودجه سال آینده مطرح شده، به‌‌‌خصوص مصوبات کمیسیون مجلس و یادداشت وزیر اقتصاد، بار دیگر سازوکار بودجه‌‌‌ریزی در ایران و به‌‌‌خصوص نقش نفت و میزان مداخله دولت در اقتصاد را به صحنه مباحث اقتصادی روز تبدیل کرده است.
در بهمن ماه ۱۴۰۰، بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان مازندران با ۴۲.۴ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٢٨.٧ درصد است.
ما بر اساس مشوق‌‌‌ها و امتیازات درج‌شده در قانون، اقدام به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کردیم.
سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: از ساعت ۱۴ امروز سایت برای کسانی که نتواسنتد کارتخوان‌ خود را به پرونده مالیاتی الصاق کنند، باز می‌شود.
تسهیلات تکلیفی بانک‌ها، رشد پایه پولی و نقدینگی را در پی دارد ضمن آنکه بر سلامت و ثبات شبکه بانکی اثر منفی داشته و می‌تواند دستاوردهای تورمی کشور در سال‌های اخیر را با تهدید مواجه ساخته و از مجرای افزایش تورم به قدرت خرید آحاد جامعه لطمه وارد سازد.