بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

سازمان بورس روز سه‌شنبه بسته پیشنهادی "هفت + سه" بازار سرمایه را برای حمایت از این بازار به دولت اعلام کرد که سه مصوبه آن از روز سه‌شنبه اجرایی شد و هفت مصوبه دیگر نیز نیاز به تصویب سران قوا دارد.

رئیس مجلس در جلسه بررسی راهکار‌های بهبود وضعیت بازار سرمایه بر ضرورت اقدام فوری برای بیمه سهام سهامداران خرد، الزام پرداخت یک درصد منابع صندوق توسعه ملی و واقعی کردن نرخ تسعیر ارز بانک‌ها، همچنین حذف قیمت گذاری دستوری و مسدود نمودن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های غیرمجاز فروش رمز ارز به عنوان دستورکار قوای سه‌گانه، تاکید کرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز بسته پیشنهادی ۳+۷ بازار سرمایه را ارائه و اعلام کرد که سه مصوبه آن از امروز اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.
دویست و بیست و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه مباحث جلسات قبلی این ستاد به بحث و بررسی وضعیت بازار سرمایه اختصاص داشت و پیشنهادهای مطرح شده برای ابزارهای حمایتی از سهامداران خرد بررسی و تصمیمات مهمی به منظور حمایت از بازار سرمایه و توسعه بسترهای سرمایه گذاری در بورس و پشتیبانی از تامین مالی طرح های توسعه ای و سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی کشور اتخاذ شد.
روز گذشته معاملات بازار سرمایه با رونق دادوستدها در گروه فلزات اساسی و شیمیایی خاتمه یافت. از این رو شاخص کل بورس تهران که در همان دقایق ابتدایی افت ۳۸۰۰ واحد را ثبت کرده بود از کف روزانه بازگشت و به افت ۰۸/ ۰ درصدی بسنده کرد. به نظر می‌رسد که از کنترل خارج شدن کرونا در هند دلیل اصلی خوش‌بینی به گروه‌های یاد شده باشد. همین امر سبب شد تا به جز «شستا» سایر نمادهای دارای تاثیر مثبت بر شاخص کل بورس اغلب جز سهام این گروه‌ها باشند. از طرف دیگر اظهارات عبدالناصر همتی در خصوص لزوم در نظر گرفتن ریسک وصول دارایی‌های ارزی انتقاداتی را برانگیخت که به نظر می‌رسد چندان واقع‌بینانه نیست.
شاخص کل بورس در نخستین ساعت معاملات و تا زمان تنظیم این خبر با رشد ۱۰ هزار و ۲۰۹ واحدی روبه‌رو شد.
آنطور که به نظر می‌رسد قرار است کارت اعتباری سهام عدالت به مشمولان هر دو حالت مستقیم و غیرمستقیم پرداخت شود. اما در این میان چند نکته مهم درباره ارائه کارت اعتباری وجود دارد.
روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت:

سیاست اصولی دولت؛ حمایت از بازار سرمایه است

دویست و بیستمین جلسه ستاد هماهنکی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، گزارشی از وضعیت و شرایط بازار سرمایه از سوی ریییس سازمان بورس کشور ارایه شد و راهکارهای پیشنهادی برای ثبات و رونق، ایجاد آرامش و تعادل در این بازار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
​شاخص کل بورس در روز شنبه ۴ اردیبهشت و در پایان معاملات با رشد منفی ۱۱ هزار و ۵۱۰ واحدی همراه شد و به ۱ میلیون ۱۸۷ هزار و ۸۳۱ واحد رسید.
دهقان دهنوی در نامه‌ای به رییس کل محاکم دادگستری تهران اعلام کرد:

اعلام آمادگی سازمان بورس برای حل و فصل شکایات

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به رییس کل محاکم دادگستری تهران اعلام کرد: این سازمان آمادگی کامل دارد تا مشکلات موجود در زمینه فعالیت‌های غیرمجاز در فضای مجازی را بررسی و آنها را با به کارگیری ساز و کارهای داخلی خود حل و فصل کند.
وضعیت نامناسب معاملات بازار سرمایه و صف فروش دائمی اکثر نمادها، منجر به از دست‌رفتن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سهام که همان نقدشوندگی است، شده است که این مهم همراه با سقوط شاخص از حدود ۲ میلیون و هشتاد هزار واحد به یک‌میلیون و دویست هزار واحد طی مدت هفت ماه، به‌رغم رشد قابل‌توجه همه شاخص‌های اقتصادی همچون تورم و نرخ ارز و همچنین تغییر قابل‌توجه میزان سودآوری شرکت‌های بورسی، صورت پذیرفته است.
با توجه به فضای هیجانی و احساسی حال حاضر بازار سهام، سیاست‌گذار به این جمع‌بندی رسیده است که با اعمال دامنه نوسان نامتقارن، فضای هیجانی فروش را تحت کنترل قرار داده تا زیان کمتری به سرمایه‌گذاران تازه وارد تحمیل شود، ضمنا به تدریج و با گذشت زمان فضای معاملاتی در بازار معقول شود. اگرچه درخصوص آشفتگی بازار و بیش‌واکنشی سهامداران تحت تاثیر جو روانی توافق وجود دارد، اما کنترل تلاطمات فعلی از طریق اعمال محدوده نوسان نامتقارن در بازاری که در نفس خود به اخبار و نویزها حساس است عملا موجب تقلیل کارآیی و نقدشوندگی بازار شده است. بنابراین، با لحاظ ملاحظات زیر و پس از ۵/ ۲ ماه تجربه به‌نظر می‌رسد که رفع این گره از بازار به نفع همه ذی‌نفعان باشد.
گلمرادی در گفت‌و‌گو با پرسون توضیح داد؛

دلایل عدم رشد شاخص بورس/ نقش سهامداران حقوقی در بازار

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی رفتار ریسک گریزی و ترس از دست دادن ثروت در بازار سرمایه بیشتر شده است. تقاضای بازار تمایل به رشد ندارد در حالی که خرید در شرایط رکود یک استرتژی مناسب برای کسب سود در بازار بورس است.
براساس تصویب هیات مدیره سازمان بورس:

دامنه نوسان بورس از امروز تغییر می‌کند

هفته گذشته هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا دامنه نوسان قیمت‌ها در بورس از امروز (یکم اردیبهشت‌ماه) تغییر و به مثبت ۶ و منفی سه درصد افزایش پیدا کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد با بیان اینکه هنوز ۳۰ درصد دارندگان سهام عدالت استان که روش غیرمستقیم را در مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند سجامی نشده اند گفت: این افراد برای استفاده از مزایای سهام خود در سجام ثبت نام کنند.