بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

بازار سرمایه امروز برخلاف روز گذشته روندی صعودی داشت و شاخص کل این بازار بیش از ۸۰۰۰ واحد افزایش یافت.
رئیس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس خبر داد:

تصویب کلیات اساسنامه و امیدنامه «صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی»

رضا نوحی از تدوین مقررات مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری سهامی اهرمی با امکان سرمایه‌گذاری همزمان سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و ریسک‌­پذیر خبر داد و گفت: این نخستین نوع صندوق سرمایه‌گذاری خواهد بود که هم‌زمان از هر دو ساز وکار صدور و ابطال و بورس­‌ها جهت سرمایه‌گذاری و انتقال مالکیت واحدهای سرمایه‌­گذاری بهره می‌گیرد.
فردین آقابزرگی در گفت و گو با پرسون؛

احتمال بازدهی 40 درصدی بازار سرمایه در سال 1400

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بالا بودن نرخ بهره و گمانه زنی‌هایی در خصوص کاهش قیمت دلار به عنوان دو متغیر اصلی فضای کسب و کار در بازار سرمایه و با درنظر گرفتن کسری بودجه موجود، انتظار بازدهی 40 درصدی در بازار سهام در سال 1400 با فرض ثابت بودن شرایط وجود دارد.
دهم خرداد ۱۴۰۰ یادآور نخستین سالگرد آزادسازی سهام عدالت برای جامعه نزدیک به ۵۰ میلیون نفری در کشور است، این رخداد یک اتفاق تاریخی و بزرگ را رقم زد که شاید در تاریخ فعالیت‌های اقتصادی کشور در هر ۱۰۰ سال یک بار انجام شود.
چراغ قرمز بازار سرمایه امروز دوباره روشن شد و شاخص کل بورس بیش از ۱۰ هزار واحد کاهش یافت.
با توجه به این که قبلاً امکان دریافت تسهیلات برای شرکت‌های فوق الذکر وجود نداشت، خبر انتشار اوراق بدهی و اعلان خبر امکان دریافت تسهیلات در روزهای اخیر به عنوان یک نقطه مثبت به شمار می‌آید و می‌تواند به بهبود بازار سرمایه کمک نماید.
یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اقدام وزیر اقتصاد در انتصاب رییس جدید سازمان بورس را غیرقانونی خواند و گفت که وضع بورس روز به روز بدتر شده و افت شاخص باعث ذوب سرمایه های مردم می شود.
در حالی که حدود یکسال از آزاد سازی سهام عدالت گذشته است، بسیاری از سهامداران از فروش نرفتن سهام عدالت خود گلایه دارند. درصورتی که شرایط بازار امکان فروش سهام و واریز وجه حاصل از فروش آن را به کارگزاری‌ها نمی‌دهد؛ بنابراین مشمولان می‌توانند سفارش خود را لغو کنند.

یکی از موضوعاتی که بسیاری از سهامداران معتقدند عامل اصلی ریزش بورس در نیمه سال قبل بود، عمکلرد سیاست گذار پولی در اواخر سال 98 میباشد. این موضوع محدود به سهامداران و فعالان بازار نماند برخی اقتصاددانان و نمایندگان شناخته شده مجلس نیز اظهارنظرهای جدی در این حوزه داشتند.
شاخص کل بورس امروز روندی پرنوسان را پشت سر گذاشت؛ به طوری که در ساعات میانی معاملات تا رقم یک میلیون و ۱۶۳ هزار واحد هم صعود کرد اما تا ساعات پایانی ادامه نیافت و معاملات در حالی به پایان رسید که شاخص کل تا رقم یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحد کاهش یافته بود.
بازار سرمایه برخلاف هفته‌های گذشته، این هفته را با چراغ سبز آغاز کرد و شاخص کل بورس بیش از ۳۰ هزار واحد افزایش یافت.
شاخص کل بورس تهران در انتهای معاملات امروز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ با رشد ۳۹۱۵ واحدی به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسید.
وعده قاضی‌زاده هاشمی؛

حل مشکل بازار سرمایه در سه روز

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: سه روزه می‌توان مشکل بازار سرمایه را حل کرد و امیدوارم در روزهای اول «دولت سلام» این بحران حاد برطرف شود.
پس از ۷ افت متوالی، روز سه‌شنبه شاخص کل بورس تهران صعودی شد و با رشد ۹/ ۰درصدی مجددا به ابرکانال ۱/ ۱میلیون واحد بازگشت. رشدی که البته طی ۹ ماه اصلاحی قیمت‌ها بار‌ها مشاهده شده، اما نتوانسته پایدار بماند.

شورای عالی بورس در جلسه عصر امروز خود، در راستای شفافیت معاملاتی شرکت های کارگزاری و پرسنل آن ها و همچنین استفاده شرکت های کارگزاری از منابع مازاد خود در سرمایه گذاری در اوراق بهادار با پیشنهاد هیات مدیره سازمان مبنی بر حذف محدودیت های معاملاتی شرکت های کارگزاری و پرسنل آن ها موافقت کرد.
قادرمرزی؛ کارشناس بورس در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

پرداخت نشدن سود سهام عدالت زمینه ساز بی‌اعتمادی جامعه به سازمان بورس

کارشناس بورس گفت: قطعه قطعه کردن سود سهام عدالت شهروندان در بلندمدت می‌تواند دیوار بی‌اعتمادی بین مردم و دولت را بلند و بلندتر کند، بنابراین بهترین راهکار برای دولت این است تا زمانی که از زمان واریز 20 درصد سود سهام باقیمانده توسط شرکت‌های مربوطه مطمئن نشده است، هیچ وعده‌ای به مردم و سهامداران ندهد.

صندوق پالایش یکم، سومین روز معاملاتی هفته را در محدوده قیمتی مثبت به پایان رساند و سبزپوش به اتمام رسید و در پایان معاملات ارزش هر واحد صندوق پالایش‌یکم با احتساب ۱.۹۸ درصد رشد نسبت به روز معاملاتی قبل به ۶۵ هزار و ۲۷۰ ریال رسید.