تحلیل عوامل بنیادی بر بازار سهام

بازار سرمایه در 20 ماه گذشته با روند نزولی و نوسانی همراه بوده است.
تصویر تحلیل عوامل بنیادی بر بازار سهام

به گزارش سایت خبری پرسون، بازار سرمایه در ماه‌های گذشته منتظر مشخص شدن برنامه دولت برای اقتصاد کشور بود، گشایش های صورت گرفته در اقتصاد کشور به واسطه عملکرد خوب تیم اقتصادی دولت در زمینه فروش نفت و افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش وابستگی به اوراق بدهی و حتی تسویه بخشی از بدهی دولت قبل به بانک مرکزی، اقدامات مثبت دولت در زمینه اقتصاد بوده است که بر روی بازار سرمایه نیز تاثیر فراوانی گذاشته است.

بورس در هفته های گذشته با مشاهده اقدامات جدی دولت در زمینه کنترل تورم و کاهش کسری بودجه، رنگ و بوی صعود به خود گرفته و افزایش قیمت‌های جهانی نیز در این مسیر به رشد بازار سهام کمک زیادی کرده است. بورس در 75 روز گذشته توانسته 270 هزار واحد در شاخص کل صعود را تجربه کند و از نیمه بالایی کانال 1.2 میلیون واحدی به نیمه بالای کانال 1.4 میلیون واحدی برسد.

این رشد 22 درصدی در این بازه زمانی از ابتدای بهمن ماه و مشخص شدن برنامه دولت در سال جدید و با شروع کار کمیسیون تلفیق بودجه آغاز شده است. در این مدت بازارهای رقیب بازار سرمایه مانند طلا، ارز، سکه، خودرو، مسکن و غیره چنین بازدهی نداشته‌اند.

طبق تجربه‌ای که در ماه‌های گذشته در بازار سهام ایجاد شده است، اندک گشایشی در وضعیت اقتصادی می‌تواند منجر به بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه، انجام معامله با پول‌های پارک شده سرمایه گذاران در کارگزاری ها و ورود پول جدید به بازار شود. در صورتی که این اتفاقات مانند دو ماه گذشته رخ دهد، می توان امیدوار به ایجاد یک روند صعودی و متعادل در بازار باشیم.

* عوامل بنیادی رشد بازار سهام را فریاد می‌زنند

بازار برای رشد از نظر بنیادی به یکی از بهترین حالت ها رسیده و نرخ p/e بازار (نسبت قیمت به درآمد) به محدوده ۷ رسیده است. برای اغلب نمادهای بنیادی، این عدد که به صورت آینده نگر محاسبه شده است، در محدوده ۳ یا ۴ قرار گرفته که ارزندگی سهم ها را نشان می دهد. به عبارت دیگر، این اعداد و ارقام که از نظر تحلیل بنیادی بازار را مورد ارزیابی قرار می دهد، فروش در این وضعیت را توجیه ناپذیر می‌داند.

تعیین تکلیف نرخ ارز نیمایی (نرخ مفروضات اغلب شرکت های ارزی و صادراتی و دارای تسعیر) ورود نقدینگی به بورس را تا حدود زیادی تسهیل کرده است. شرایط 20 ماهه گذشته بازار سرمایه اغلب سهامداران را به نقد بودن و انتظار جهت مشخص شدن موضوعات اثر گذار بر بازار تشویق کرده است.

* بازارهای جهانی عامل‌ موثر بر بورس ایران

بازارهای جهانی یکی از مولفه هایی است که بیشترین میزان تاثیر را بر بازار سرمایه ایران گذاشته است. به عبارت دیگر، بازار جهانی همواره مولفه ‌ای بسیار اثرگذار بر بازار سرمایه ایران بوده و سال ۱۴۰۱ نیز از این موضوع مستثنی نیست.

در این موضوع، بیات، کارشناس بازار سرمایه، درباره گشایش‌های اقتصادی در ماه های گذشته گفت: ورود سرمایه، تجهیزات، نوسازی، ورود نقدینگی، مهارت و غیره منجر به رشد اقتصادی و ایجاد یک زنجیره ارزش در صنایع مختلف خواهد شد و این موضوع می‌تواند در بسیاری از صنایع بورسی ما اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی این گشایش‌های اقتصادی باید در کنار تحولات جهانی دیده شود. در دو سال گذشته سیاست‌های اقتصادی دولت آمریکا و مخصوصا فدرال رزرو تاثیر زیادی بر قیمت های جهانی فلزات اساسی داشته و همین مساله نیز موجب تغییر در صنایع ایران شده است. به نظر من عوامل و متغیرهای داخلی تحت تاثیر متغیرهای خارجی و بین‌ المللی عمل می‌‌کنند.

به نظر می رسد، در سال 1401 در صورت تثبیت نرخ ارز و اجرای مصوبات ده گانه درخصوص نرخ خوراک و تسعیر بانک‌ها تا پایان تیرماه، شرکت های بنیادی و صنایع پالایشی روند روبه رشدی می توانند داشته باشند.

منبع: فارس

392225