بورس

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های خبری مربوط به بازار سرمایه را در سرویس بورس پرسون دنبال کنید.

هم اکنون طرحی در مجلس شوراری اسلامی در حال بررسی است تا بورس کالا را از زیر نظر وزارت اقتصاد خارج و به وزارت صنعت و معدن و تجارت منتقل کنند. نام این طرح «تنظیم بازار کالاهای مشمول الزام عرضه در بورس های کالایی» است. تاکنون این طرح مورد انتقاد تمامی اهالی بازار سرمایه قرار گرفته است.
با توجه به تاکید وزیر صمت مبنی بر عرضه محصولات تولیدی در بورس کالا، کلیه تولیدکنندگان نخ، پنبه و منسوجات نبافته باید نسبت به ثبت نام و اخذ کد پذیرش از بورس کالا اقدام کنند و تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کنند.                                 

مدیر فنی شرکت سپرده گذاری مرکزی از واریز سود سهام عدالت به حساب جاماندگان خبر داد.
شاخص کل بازار بورس تهران پس از پایان معاملات امروز ۹ هزار و ۵۷۳ واحد افت کرد و به عدد یک میلیون ۴۶۳ هزار واحد رسید.
به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، شاخص کل بورس و نمادهای شاخص ساز مثبت خواهند بود و این روند ادامه‌دار خواهد بود.
به‌طور قطع‌، قیمت‌گذاری دستوری بر بازارسرمایه تاثیر منفی خواهد داشت. به همین راحتی موضوع این نوشتار می‌توانست همین جا خاتمه یابد و باید هم، چنین می‌بود؛ اما از آنجا که به مرحله‌ای از حیات نوشتارهای اقتصادی خود رسیده‌ایم که اگر ستون‌نویس‌های ما موضوعی نیابند، باید از ارتفاعی، جایی خود را پرتاب کنند و نوعی توجیه اقتصادی برای آن بیایند تا ستون مزبور تعطیل نشود و حتی گاهی حرفه‌ای‌‌‌های اقتصاد و استراتژی هم، همدیگر را نمی‌فهمند، من هم به سیاق این‌‌‌گونه نوشته‌ها همان دلایل را با پوزش عمیق از فرهیختگان اقتصادی سرزمینم، به‌صورتی کاملا نخ‌نما و با ژستی روشنفکرمابآنه تکرار می‌کنم؛ با امید به آنکه روزی به آن توجه شود.
نوشتن از آثار قیمت‌گذاری دستوری کالاها و خدمات بر بازارسرمایه کاری سهل و ممتنع است. سهل از این جهت که اکنون با گذشت بیش از ۴۰سال از تجارب گوناگون این اقدام در حوزه‌های مختلف و مشاهده آثار زیان‌‌‌بار آن در موارد مختلف، هر عقل سلیمی حکم می‌کند که نتایج این اقدام نه‌تنها مزایایی را که مدافعان نام می‌‌‌برند نداشته، بلکه فساد‌های دیگری نیز در بر داشته است و ممتنع از این جهت که باوجود اثبات ناکارآمدی این اقدام و طراحی و وجود مکانیزم‌های جایگزین مانند بورس‌کالا، بازهم شاهد اقدامات مسوولان در پیشنهاد و کاربرد انواع اقدامات و طرح‌های مبتنی بر تعیین قیمت هستیم. به‌جرات می‌توان گفت که اگر بتوان پاسخ چرایی این اقدام متولیان در علاقه‌مندی به کنترل قیمت‌ها را یافت، می‌توان امیدوار بود که پاسخ همه سوالات در زمینه نقش دولت در تعیین قیمت کالا‌ها و خدمات را داد.
شاخص کل بورس روز شنبه با ۱۰ هزار و یک واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد سقوط کرد. این شاخص در روز یکشنبه نیز ۱۰ هزار واحد دیگر سقوط کرد و در رقم یک میلیون و ۴۶۹ هزار واحد ایستاد.
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: سهامداران سهام عدالت روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه فرصت دارند، شماره حساب خود را از طریق سامانه سجام اعلام کنند تا سود برای آن‌ها واریز شود.
با افت شاخص کل بازار سهام امروز 28 تیرماه 1401، ارزش سهام عدالت 532 هزار تومانی به 11 میلیون 334 هزار و651 تومان رسید.
شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات توانسته بود روند صعودی به خود بگیرد و تا رقم یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد نیز افزایش یافت، اما در ساعات پایانی دوباره نزولی شد.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور پیش‌بینی کرد که با انجام قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا و دارایی‌های این شرکت‌ها، واگذاری سهام این دو خودروساز تا یکی دو هفته دیگر انجام شود.
سارا فلاح تحلیلگر بازار سرمایه، درباره روند معاملات بورس در هفته جاری گفت: بازار بورس این هفته روند نزولی و منفی خواهد داشت.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: تاکنون ۱.۹ میلیون سهامدار عدالت شماره شبای بانکی برای دریافت سود سهام عدالت ارائه نکرده‌اند.

در یک هفته اخیر که روند تغییرات ارزش معاملات سهام نزولی بود، سهم اوراق بدهی از معاملات بازار سهام افزایش چشمگیری یافته است. همچنین در تیرماه نسبت به ماه گذشته سهم اوراق از معاملات کل بازار بیشتر بوده است.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: تاکنون کارهای بسیار خوبی در زمینه هوشمندسازی و پایش مصارف عمده مانند نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، صنایع فولاد و... انجام شده که این موضوع مطابق با تأکید صریح قانون در بند «د» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مبنی بر اولویت‌دهی بر هوشمندسازی مصارف عمده بوده است.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار فردا می گوید: بورس فردا نه منفی است و نه مثبت. معاملات روی مدار تعادل حرکت خواهد کرد.